De omringdijk bij het dorp Vlieland
Muurwerk van het
Zuidersas
Foto: Peter Kuiper, Harlingen
dubbele kering wordt verkregen. Het buitenste stel deuren zal met de hand worden
bewogen, hetgeen mogelijk is, daar de deuren niet tegen de stroom in zullen worden
bewogen.
De binnendeuren zullen electromechanisch worden aangedreven, zodat ze ook
tegen een lichte stroom in kunnen worden bewogen; het slib dat zich in de verdiepte
kassen, waarin de binnendeuren draaien, afzet, zal dan kunnen worden weggespoeld.
Tevens kunnen de binnendeuren als ebdeuren worden gebruikt, door ze na het sluiten
electromechanisch te vergrendelen.
Over de sluis zal een rolbrug worden aangelegd ten behoeve van de reizigers van en
naar Vlieland-Terschelling, zodat een korte verbinding wordt gevormd tussen de nieuwe
postbootsteiger en het toekomstige spoorwegstation Harlingen-Haven ten zuiden
van de sluis.
Voor de bouw van de sluis zal in de mond van de Oude Buitenhaven een bouwkuip
met een doorsnede van 45 m worden gemaakt van stalen damplanken, die worden
gesteund door een stalen stempelring.
De bovenzijde van de damplanken zal zijn gelegen op N.A.P. +4m, terwijl de kuip
zal worden ontgraven tot N.A.P. 7 m.
De bouwkuip neemt de gehele monding van de Oude Buitenhaven in beslag. Om het
scheepvaartverkeer niet te hinderen wordt aan de zuidzijde van de kuip een tijdelijke
doorvaart gebaggerd ter breedte van 12 meter.
Het bouwen van de keersluis c.a. volgens bestek nr. 373 Provinciale Waterstaat
van Friesland werd op 18 maart 1958 door de gemeente Harlingen aanbesteed.
Het laagst werd ingeschreven door de Amsterdamsche Aanneming Maatschappij te
's-Gravenhage voor een bedrag van f 1 375 000,Door de directie worden materia
len ter beschikking gesteld, zoals damplanken, stempelring, graniet, hardhout, sluis
deuren c.a., zodat de totale kosten van sluis en brug rond f 3 000 000,zullen be
dragen, ongeacht de restwaarde van de damplanken en de stempelring van de bouw
kuip.
Het ligt in de bedoeling in 1958 de bouwkuip te maken en daar in 1959 de sluis in te
bouwen. In 1960 zullen de aansluitingen aan de noord-en de zuidzijde kunnen plaats
vinden op de door de Rijkswaterstaat te verhogen keringen.
52
Het werk, dat is beschreven in nr. 4, blz. 56, werd op 1 april 1958 gegund aan de laagste
inschrijver, W. L. Zeelen te Harlingen.
Met het maken van de verzwaring aan de zeezijde van de bestaande dijk, het op
ruimen van de bestaande en het maken van de nieuwe taludverdediging van basalt
zuilen, werd een aanvang gemaakt vanaf de oostzijde van het dorp. De talud-verde
diging is nagenoeg gereed; de ophoging met klei wordt verder voortgezet.
Het benodigde zand wordt ontleend aan een duinterrein ten noorden van het dorp,
waarna dit terrein in de toekomst mogelijk in het uitbreidingsplan van de gemeente
Vlieland kan worden opgenomen.
De klei wordt met schepen aangevoerd van Schagen (N.H.). De bestaande coupure
aan het oostelijke einde van de Dorpsstraat is gesloopt en de nieuwe is geheel gereed
gekomen.
<4 Maquette van de nieuwe situatie te Harlingen
Foto: J. D. de Jong, Oudkerk
53