De omringdijk bij het dorp Vlieland Muurwerk van het Zuidersas Foto: Peter Kuiper, Harlingen dubbele kering wordt verkregen. Het buitenste stel deuren zal met de hand worden bewogen, hetgeen mogelijk is, daar de deuren niet tegen de stroom in zullen worden bewogen. De binnendeuren zullen electromechanisch worden aangedreven, zodat ze ook tegen een lichte stroom in kunnen worden bewogen; het slib dat zich in de verdiepte kassen, waarin de binnendeuren draaien, afzet, zal dan kunnen worden weggespoeld. Tevens kunnen de binnendeuren als ebdeuren worden gebruikt, door ze na het sluiten electromechanisch te vergrendelen. Over de sluis zal een rolbrug worden aangelegd ten behoeve van de reizigers van en naar Vlieland-Terschelling, zodat een korte verbinding wordt gevormd tussen de nieuwe postbootsteiger en het toekomstige spoorwegstation Harlingen-Haven ten zuiden van de sluis. Voor de bouw van de sluis zal in de mond van de Oude Buitenhaven een bouwkuip met een doorsnede van 45 m worden gemaakt van stalen damplanken, die worden gesteund door een stalen stempelring. De bovenzijde van de damplanken zal zijn gelegen op N.A.P. +4m, terwijl de kuip zal worden ontgraven tot N.A.P. 7 m. De bouwkuip neemt de gehele monding van de Oude Buitenhaven in beslag. Om het scheepvaartverkeer niet te hinderen wordt aan de zuidzijde van de kuip een tijdelijke doorvaart gebaggerd ter breedte van 12 meter. Het bouwen van de keersluis c.a. volgens bestek nr. 373 Provinciale Waterstaat van Friesland werd op 18 maart 1958 door de gemeente Harlingen aanbesteed. Het laagst werd ingeschreven door de Amsterdamsche Aanneming Maatschappij te 's-Gravenhage voor een bedrag van f 1 375 000,Door de directie worden materia len ter beschikking gesteld, zoals damplanken, stempelring, graniet, hardhout, sluis deuren c.a., zodat de totale kosten van sluis en brug rond f 3 000 000,zullen be dragen, ongeacht de restwaarde van de damplanken en de stempelring van de bouw kuip. Het ligt in de bedoeling in 1958 de bouwkuip te maken en daar in 1959 de sluis in te bouwen. In 1960 zullen de aansluitingen aan de noord-en de zuidzijde kunnen plaats vinden op de door de Rijkswaterstaat te verhogen keringen. 52 Het werk, dat is beschreven in nr. 4, blz. 56, werd op 1 april 1958 gegund aan de laagste inschrijver, W. L. Zeelen te Harlingen. Met het maken van de verzwaring aan de zeezijde van de bestaande dijk, het op ruimen van de bestaande en het maken van de nieuwe taludverdediging van basalt zuilen, werd een aanvang gemaakt vanaf de oostzijde van het dorp. De talud-verde diging is nagenoeg gereed; de ophoging met klei wordt verder voortgezet. Het benodigde zand wordt ontleend aan een duinterrein ten noorden van het dorp, waarna dit terrein in de toekomst mogelijk in het uitbreidingsplan van de gemeente Vlieland kan worden opgenomen. De klei wordt met schepen aangevoerd van Schagen (N.H.). De bestaande coupure aan het oostelijke einde van de Dorpsstraat is gesloopt en de nieuwe is geheel gereed gekomen. <4 Maquette van de nieuwe situatie te Harlingen Foto: J. D. de Jong, Oudkerk 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 28