Bij de vaststelling van de nieuwe hoogte van deze kering is uitgegaan van de door de Deltacommissie aangegeven maatgevende stormvloedstand van N.A.P. -f 5,30 m. De verbetering van de waterkering omdat de volgende werken: a. De verhoging van de waterkering langs de zuidzijde van de nieuwe voorhaven; b. Het bouwen van een keersluis in de Oude Buitenhaven; c. Het maken van verhogingen op de kaden langs de Willemshaven en de Nieuwe Willemshaven. De onder a en b genoemde werken zijn inmiddels in uitvoering genomen en worden hieronder nader beschreven. Het onder c genoemde werk kan niet worden gemaakt, voordat de bestaande post bootsteiger voor de veerdienst op Terschelling en Vlieland is vervangen door een nieuwe postbootsteiger aan de zuidzijde van de nieuwe voorhaven. De reeds thans beperkte ruimte voor de passagiers en voor het opstellen van auto*s en rijwielen nabij de bestaande steiger zou door een verhoging van de waterkering totaal ontoereikend worden. De aanleg van de nieuwe postbootsteiger is opgenomen in het onder a genoemde werk. Het verhogen van de waterkering en het maken van een aanlegkade langs de nieuwe voorhaven te Harlingen Op 18 april 1958 werd door de Rijkswaterstaat het bovengenoemde werk aanbesteed volgens bestek nr. 141, dienst 19581959. De laagste inschrijving, groot f 593 400, werd ontvangen van de Amsterdamsche Aanneming Mij. N.V. te 's-Gravenhage. De zuidelijke dam langs de voorhaven van de Tsjerk Hiddessluizen zal na het gereed komen van de nieuwe keersluis een onderdeel gaan vormen van de waterkering, die tot nu toe meer binnenwaarts gelegen is. Aangezien de kering gelegen is binnen de haven van Harlingen en door de haven- dammen beschut wordt tegen rechtstreekse golfaanvallen is, uitgaande van de storm vloedstand van N.A.P. 5,30 m, alleen rekening gehouden met enige deining binnen het havenbekken, zodat aangenomen kan worden dat een kruinhoogte van N.A.P. 6,00 m voldoende waarborgen zal bieden, te meer daar de kruinbreedte veel groter is dan bij een normale zeedijk het geval zal zijn en de oppervlakken vrijwel geheel verhard worden. De genoemde dam langs de voorhaven bood een geschikte gelegenheid om een nieuwe aanlegplaats voor de postboot te projecteren met voldoende ruimte, zowel voor de schepen van de veerdienst als voor passagiersaccommodatie, parkerende auto's, enz. De aanlegkade is gelegen vóór de waterkering en wordt gevormd door stalen damplanken, met aan de waterzijde hardhouten wrijf- en remmingpalen. De kade wordt 235 m lang en 20 m breed. De hoogte wisselt van N.A.P. 1,60 m tot N.A.P. 3,20 m. Ten behoeve van het laden en lossen tijdens laag water zijn in de kade enige verlaagde gedeelten opgenomen. Het werk moet voltooid zijn op 2 augustus 1959. Hierin is niet begrepen het zuid westelijke gedeelte van de bedijking waar deze aansluit op de in aanbouw zijnde keer sluis, aangezien dit gedeelte als werkterrein voor de bouw van de sluis dienst doet. 50 De keersluis In de zeekering langs de Oude Buitenhaven bevinden zich twee keersluizen, het Noorder en het Zuidersas, die toegang geven tot de Noorder- en de Zuiderhaven. De sassen verkeren in slechte staat en bevatten elk slechts één stel deuren met een kerende hoogte van 4 m boven N.A.P. De zeewering langs de Oude Buitenhaven met de daarin gelegen sassen wordt beheerd en onderhouden door de gemeente Harlingen. Ter verbetering van de gemeentelijke zeewering zal in de mond van de Oude Buitenhaven een keersluis worden gebouwd met een kerende hoogte van N.A.P. 6 m. Aan de zuidzijde zal op de sluis een keer- muur aansluiten met een hoogte van N.A.P. 5,50 m, aan de noordzijde een grond- lichaam met een hoogte van N.A.P. 6 m. Keermuur en grondlichaam worden aangebracht door de Rijkswaterstaat, terwijl de keersluis wordt gebouwd vanwege de gemeente met 95 subsidie van het Rijk. De keersluis zal bestaan uit een U-vormige bak van gewapend beton en zal op staal worden gefundeerd. De sluis verkrijgt een doorvaartwijdte van 16 meter en een drempeldiepte van N.A.P. 4,50 m. Er zijn twee stel puntdeuren van tropisch hardhout geprojecteerd, zodat een 51 Doorsnede A-A HELLING NIEUWS KEERSLUIS LOOIING PARKEERPLAATS VOETBRUG PARKEER PL AATS OUDE BUITENHAVEN NOORDERSAS JUIDERSAS 'ZUIDER HAVEN \JNOORDER' nX_HAVEN NIEUWE VOORHAVEN lOOm m J

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 27