De Volkerakwerken De dam over de Hellegatplaten Met het werk werd aangevangen bij het oostelijke einde van de dam. De ligging aan goed vaarwater, dicht bij de aangewezen zandwinplaatsen en de sluiting van het Vent jagersgaatje in een laat stadium van het werk, maakten een aanvang op dit punt het meest aantrekkelijk. In verband met de zeer drukke scheepvaart vlak langs de Hellegatdam en de plaatselijk grote stroomsnelheden, werd er van afgezien de perszuiger nabij het begin van het werk in het Hellegat te stellen. Het zeer intensieve verkeer met zandbakken zou de scheepvaart in de plaatselijk nog geen 500 m brede geul ongetwijfeld in gevaar brengen. Wel werd toegestaan in het Hellegat een steiger te bouwen voor aanvoer van materialen t.b.v. de asfalt- en glooiingwerken. Gelet op de geringe frequentie van de bij deze steiger aankomende en vertrekkende schepen is dit voor de scheepvaart aanvaardbaar. De perszuiger werd gesteld nabij het zuidelijke einde van de stroomgeleidende dam in het Hellegat. Daar hier geen voldoende diepte aanwezig was, werd eerst een insteek gezogen. De uitkomende specie werd rechtstreeks in het werk geperst met de pers zuiger „Ammerstol". Uit deze insteek werd 300 000 m3 zand gezogen, welke hoeveel heid na beëindiging van het werk weer door de aannemer zal moeten worden aan gevuld. Het overige zand werd gewonnen aan de overzijde van de vaargeul op de aan de Brabantse oever van het Hellegat gelegen zandplaat ongeveer ten westen van de pers zuiger, met uitzondering van 300 000 m3 die bij de vluchthaven van Dintelsas moest worden verwijderd in verband met het ontstaan van een ondiepte voor de mond van de haven. Het zand van de winzuigers wordt met bakken bij de perszuiger geklapt. Deze werk wijze heeft het voordeel, dat bij mist of onwerkbaar weer, wanneer het transport met bakken uitvalt, het werk niet direct behoeft te worden stilgelegd, terwijl tevens met een minimum aan bakken en sleepboten kan worden volstaan. Nadat 700 m dijk was gespoten, werd de persleiding omgelegd over de platen, waarmede een belangrijke bekorting van de persleiding werd bereikt. Op 1 juli werd het eerste zand in de dijk geperst. Met een weekcapaciteit van 70 000 m3 was na 13 weken reeds 1/3 gedeelte van de totaal benodigde zandhoeveelheid in het werk geperst. Het kruisen van de eerste twee geultjes leverde geen enkele moeilijkheid op. Het voornemen bestaat, zolang de weersomstandigheden dit toelaten, het pers bedrijf voort te zetten. Daartoe werd een steiger gebouwd van 200 m lengte over het Yentjagersgaatje, dat op 15 oktober voor de scheepvaart definitief werd gesloten. Voor de asfaltbetonbereiding werden eind juli twee asfaltmenginstallaties aangevoerd met een theoretische verwerkingscapaciteit van 70 ton per uur. Deze beide machines werden opgesteld op een gedeelte van het opgespoten zandlichaam nabij de steiger in het Hellegat, waar zand, grind en bitumen worden aangevoerd. Medio augustus kon één machine met de produktie beginnen. Eind augustus kwam het asfaltbedrijf in volle gang met een dagproduktie van 600 ton asfaltbeton. Het asfalt wordt verwerkt op het geëgaliseerde en met een bulldozer verdichte noorde lijke zandbeloop van de dam, tussen de teenconstructie (bovenzijde op H.W.) en de gewapend betonband op N.A.P. 4,80 m. 42 Overzicht van het werk op 3 oktober 1958 ■HAR I NGVUEH [ÏÏÖLLANDSCH DIEP' Venljaqersqai Willemstad VOLKERAK NOORD BRABANT OVER- FLAKKEE Aerofoto Nederland 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 23