n 1 1 n m m Versterkingen van de hoofdwaterkeringen 36 - De Nieuwe Waterweg zal in open verbinding staan zij het door betrekking nauwe wateren met het toekomstige zoetwaterbekken achter de grote afsluit- dammen. Tijdens hoge stormvloedstanden in Hoek van Holland zal het genoemde bekken een relatief lage waterstand hebben. Als gevolg daarvan zal zich tussen Hoek van Hol land en dat bekken op het gehele complex een verhang instellen, dat daar naar toe gericht is. De voor de dijken maatgevende waterstanden worden daardoor, naarmate men meer binnenwaarts komt, lager dan zonder afsluitingsdammen het geval zou zijn. Deze verlaging is uiteraard het grootst in en nabij het bekken. Aan de werken zijn grote moeilijkheden verbonden, hoofdzakelijk als gevolg van de omstandigheid, dat zich langs de dijken talrijke haven- en industriegebieden be vinden. Op de dijken zelf treft men op verscheidene plaatsen een aaneengesloten of verspreide bebouwing aan. Op en langs de dijken bevinden zich wegen; op diverse plaatsen wordt de dijk door aansluitingen van bruggen en veren gekruist. In de dijken bevinden zich vele kunstwerken, zoals keer-, schut- en uitwaterings sluizen, gemalen en rioolpersbuizen. De aanwezigheid van een intensief verkeer tussen binnen- en buitendijks gebied heeft in het verleden geleid tot het aanbrengen van plaatselijke verlagingen van de dijkkruin, die bij dreigend hoogwater moeten worden opgehoogd en verder beveiligd. In de toekomst zullen deze „coupures" zoveel mogelijk moeten worden vermeden, hetgeen tot extra kosten zal leiden. Men zal bij de voorgenomen dijkverhoging natuurlijk rekening moeten houden met al die belangen, die zich in een sterk ontwikkeld haven- en industriegebied gevestigd hebben. Elk stukje grond is kostbaar en elke bemoeilijking van de verbinding tussen binnen- en buitendijks gebied brengt schade. De voorbereidingen tot dijkverzwaring in de dikwijls zeer ingewikkelde situatie vergen lange tijd en leiden soms tot speciale constructies. De moeilijkheden van de uitvoering worden vergroot, doordat de grondslag waarop de dijken rusten in het algemeen slecht is. Op verschillende plaatsen zal de bestaande hoofdwaterkering praktisch niet meer kunnen worden verhoogd. Elders heeft zich buiten de hoofdwaterkering een aantal belangen ontwikkeld, dat voor beveiliging in aanmerking komt, mede omdat het betrokken gebied provisorisch door een buitendijk is omringd. In zulke gevallen zal het nodig of wenselijk zijn de hoofdwaterkering naar buiten te verleggen. Op enkele andere plaatsen is het mogelijk door afdamming van havens een welkome dijkver- - korting tot stand te brengen. Het bijgaande kaartje doet zien, wat aan bedoelde verzwaringswerken tot nu toe is uitgevoerd of in uitvoering is. Daarvan zijn op bijgaande figuren een aantal profielen getekend. Zij betreffen alle de gemakkelijk te verhogen dijkvakken. I. DE BRIELSE DIJKRING. 2.50 1187 IOOO 1.502.02 2. SCHIELAND. 3. USSELMONDE. J.ULJ 4. EILAND VAN DORDRECHT. 2.00 4.00 200 5. KRIMPENERWAARD. VERKLARING OUDE WATERKERING VOORSTRAAT LEKKERKERK MET OPKISTING TOT 5JO NAP OPHOGING NA AFGRAVING OUD WERK NIEUW WERK 37

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 20