n
1
1
n
m
m
Versterkingen van de hoofdwaterkeringen
36
- De Nieuwe Waterweg zal in open verbinding staan zij het door betrekking
nauwe wateren met het toekomstige zoetwaterbekken achter de grote afsluit-
dammen.
Tijdens hoge stormvloedstanden in Hoek van Holland zal het genoemde bekken een
relatief lage waterstand hebben. Als gevolg daarvan zal zich tussen Hoek van Hol
land en dat bekken op het gehele complex een verhang instellen, dat daar naar toe
gericht is.
De voor de dijken maatgevende waterstanden worden daardoor, naarmate men meer
binnenwaarts komt, lager dan zonder afsluitingsdammen het geval zou zijn. Deze
verlaging is uiteraard het grootst in en nabij het bekken.
Aan de werken zijn grote moeilijkheden verbonden, hoofdzakelijk als gevolg van
de omstandigheid, dat zich langs de dijken talrijke haven- en industriegebieden be
vinden. Op de dijken zelf treft men op verscheidene plaatsen een aaneengesloten of
verspreide bebouwing aan. Op en langs de dijken bevinden zich wegen; op diverse
plaatsen wordt de dijk door aansluitingen van bruggen en veren gekruist.
In de dijken bevinden zich vele kunstwerken, zoals keer-, schut- en uitwaterings
sluizen, gemalen en rioolpersbuizen.
De aanwezigheid van een intensief verkeer tussen binnen- en buitendijks gebied
heeft in het verleden geleid tot het aanbrengen van plaatselijke verlagingen van de
dijkkruin, die bij dreigend hoogwater moeten worden opgehoogd en verder beveiligd.
In de toekomst zullen deze „coupures" zoveel mogelijk moeten worden vermeden,
hetgeen tot extra kosten zal leiden.
Men zal bij de voorgenomen dijkverhoging natuurlijk rekening moeten houden met
al die belangen, die zich in een sterk ontwikkeld haven- en industriegebied gevestigd
hebben. Elk stukje grond is kostbaar en elke bemoeilijking van de verbinding tussen
binnen- en buitendijks gebied brengt schade.
De voorbereidingen tot dijkverzwaring in de dikwijls zeer ingewikkelde situatie
vergen lange tijd en leiden soms tot speciale constructies. De moeilijkheden van de
uitvoering worden vergroot, doordat de grondslag waarop de dijken rusten in het
algemeen slecht is.
Op verschillende plaatsen zal de bestaande hoofdwaterkering praktisch niet meer
kunnen worden verhoogd. Elders heeft zich buiten de hoofdwaterkering een aantal
belangen ontwikkeld, dat voor beveiliging in aanmerking komt, mede omdat het
betrokken gebied provisorisch door een buitendijk is omringd. In zulke gevallen zal
het nodig of wenselijk zijn de hoofdwaterkering naar buiten te verleggen. Op enkele
andere plaatsen is het mogelijk door afdamming van havens een welkome dijkver-
- korting tot stand te brengen.
Het bijgaande kaartje doet zien, wat aan bedoelde verzwaringswerken tot nu toe is
uitgevoerd of in uitvoering is. Daarvan zijn op bijgaande figuren een aantal profielen
getekend. Zij betreffen alle de gemakkelijk te verhogen dijkvakken.
I. DE BRIELSE DIJKRING.
2.50
1187
IOOO
1.502.02
2. SCHIELAND.
3. USSELMONDE.
J.ULJ
4. EILAND VAN DORDRECHT.
2.00 4.00 200
5. KRIMPENERWAARD.
VERKLARING
OUDE WATERKERING VOORSTRAAT LEKKERKERK
MET OPKISTING TOT 5JO
NAP
OPHOGING NA
AFGRAVING
OUD WERK
NIEUW WERK
37