de sluiswanden. Men krijgt daardoor de gelegenheid om jachten met handkracht
door de sluis te trekken.
Om de, voor de beroepsvaart bestemde, zware haalkommen goed te doen opvallen,
zullen deze worden geteerd, terwijl de voor de pleziervaart in te betonneren lichte
haalkommen in de kleur van het beton zullen worden geverfd.
Bij beide sluishoofden zijn schachten van gewapend beton ontworpen, waarin peil-
schrijvers kunnen worden opgesteld ten behoeve van de waterhuishouding van het
Veerse Meer en van de registratie van het getij op de Oosterschelde.
Over de vorm van de geleidingswerken is nog overleg gaande met diverse belang
hebbenden.
De kosten
De schutsluis werd op 20 juni j.l. openbaar aanbesteed.
Laagste inschrijver was Van Hattum en Blankevoort N.V. te Beverwijk voor een
bedrag van f 3 597 800,In het voorjaar van 1960 moet het werk zover zijn ge
vorderd, dat verkeer over de sluis ten behoeve van de bouw van de dam in de Zand-
kreek mogelijk is en dat met de sluis kan worden geschut. Er moet dan o.m. ver
werkt zijn:
520 ton stalen damwand;
23 000 m3 gewapend beton;
2 200 ton wapeningsstaal.
De totale kosten van de schutsluis, inclusief het maken van de bouwput, de tien
stalen puntdeuren, de basculebrug, de bewegingswerktuigen en de elektrische instal
latie worden geraamd op f 10 000 000,
34
Versterkingen van de bestaande hoofdwaterkeringen
in het kader van het Deltaplan
Het Deltaplan laat de Nieuwe Waterweg als open verbinding met de zee ongewijzigd
bestaan. Het gaat echter uit van mogelijke waterstanden in Hoek van Holland, die
belangrijk hoger zijn dan waarmede bij de beveiliging van de aanliggende gebieden
tot nu toe rekening werd gehouden. Dientengevolge zal dijkverhoging en -verzwaring
langs deze waterweg en de daarmede in open verbinding staande wateren in het
kader van het Deltaplan plaats moeten vinden.
Een uitzondering kan natuurlijk worden gemaakt voor de dijken langs de Holland-
sche IJssel bovenstrooms van de beweegbare stormvloedkering bij Capelle.
Dijkverhogingen zijn nodig ter bescherming van Delfland, Schieland, de Krimpener-
waard en de Alblasserwaard. De dijkbeheerders zijn hier de van ouds bestaande
gelijknamige hoogheemraadschappen. Voorts betreft het de eilanden Rozenburg en
Voorne-Putten, die tezamen de Brielse Dijkring vormen, IJsselmonde met de Dijk
ring IJsselmonde, de Hoeksche Waard met de gelijknamige dijkring en het Eiland van
Dordrecht met de Dordtse Dijkring. Deze dijkringen zijn, in tegenstelling met de
genoemde hoogheemraadschappen, van zeer jonge datum. Alleen de Dijkring Hoek
sche Waard dateert van vóór 1953; de Brielse Dijkring is in 1953 en de beide overige
dijkringen zijn in 1954 opgericht.
Ingevolge de Deltawet zal de verhoging der dijken in dit gebied plaats vinden door
de beheerders of degenen, die daartoe uit anderen hoofde verplicht zijn. In de kosten
daarvan zal het Rijk bijdragen verstrekken.
In het algemeen zal de uitvoering der dijkverhoging langs de genoemde wateren
plaats vinden door of onder toezicht van de technische diensten der hoogheemraad
schappen en dijkringen. Voor zoveel nodig verleent de Provinciale Waterstaat van
Zuid-Holland daarbij technische hulp.
Stand van de versterking, der bestaande hoofdwaterkeringen in het Deltagebied op 1 juli 1958
35
DU KR ING USSELMONDT
IO OFOWATERKER1NG
Vc RAVEN DEEL.
D'JKRING HOEKSE WAARD'
D'JKRING FLAKKEE