DOORSNEDE OVER AS RUWEG 5.00 -5.25 -5 .AO -5 ,3.60 DOORSNEDE OVER SCHUTKOLK QAM WAN D STALEN TT—1 5.6 0 ►200 DOORSNEDE I-I De hoeken van het betonwerk worden beschermd door tropisch hardhouten wrijf- stijlen, verankerd in het beton door middel van hulsbouten. Tussen het hardhout en het beton wordt een drukverdelende laag van zachtboard aangebracht om het afsplin- teren van beton te voorkomen. Uit de resultaten van de uitgevoerde boringen en diepsonderingen bleek, dat de grondslag ter plaatse bestaat uit zand, al of niet met klei- en veensporen, waarin op wisselende diepten dunne klei- en veenlaagjes voorkomen. De draagkrachtige grondslag maakt het mogelijk de sluis op staal te funderen. De te verwachten zettingen zullen gering zijn en grotendeels tijdens de bouw tot stand komen. De brug Voor het dwarsprofiel van de brug werden de volgende maten aangehouden: Breedte wegdek voor snelverkeer8,00 m, Breedte wegdek voor langzaam verkeer en rijwielen (westzijde) 3,25 m, Breedte voet-en rijwielpad (oostzijde)3,00 m. 32 Uitgevoerde kostenramingen duiden erop, dat de enkele basculebrug goedkoper zal zijn dan een dubbele bascule- of een ophaalbrug. Een hefbrug kwam niet in aan merking, in verband met de gestelde eis van onbeperkte doorvaarthoogte. De uitrusting van de sluis De deuren, de schuiven in de deuren en de basculebrug met afsluitboom zullen elek trisch worden bewogen. Bij elk sluishoofd is een bedieningshuisje ontworpen. Dat bij het oostelijke hoofd bevat, behalve een wacht- en bedieningsruimte, ook een vertrek voor de sluismeester, benevens een w.c. en een bergruimte. In de onderverdieping is een transformator- en een schakelruimte aanwezig. Het gebouwtje bij het westelijke hoofd bevat een be dieningsruimte met daarachter een schakelruimte. Ter plaatse van de verticale voegen in de muren van de schutkolk bevinden zich stalen ladders. De hoeken van het betonwerk aan weerszijden van een ladder worden beschermd door tropisch hardhouten wrijfstijlen, verankerd in het beton door middel van hulsbouten. Ten behoeve van de beroepsvaart zijn zware haalkommen geprojecteerd. Boven iedere rij zijn op de schutkolkmuren en op de sluishoofden lichte bolders aanwezig, terwijl op een afstand van 7 m achter de schutkolkmuren nog een achttal zware bolders zijn geplaatst. De bovenranden van de muren zijn in verband hiermede van een stalen dekzerkprofiel voorzien. Men verwacht, dat het toekomstige Veerse Meer een aantrekkelijk watersportgebied zal worden. Ook van Belgische zijde is belangstelling te verwachten. In overleg met het Bureau voor Watertoerisme van de A.N.W.B. te Amsterdam werden daarvoor eenvoudige haalkommen ontworpen, die in grote getale zullen worden bevestigd in AAAAAA7 Haalkom voor beroepsvaart Haalkom voor watersport <777777777 0.32m-»| 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 18