Radarbeeld van de mond van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland, waarop een zware regenbui zichtbaar is Deze afstand kan echter door een 8 mm radar nog zeer gemakkelijk worden be streken. Daar bij waterloopkundige metingen de nauwkeurigheid de belangrijkste factor is en grote bereiken en een tijdelijke verslechtering van het beeld bij zware regen niet van direct belang zijn, is de keuze gevallen op de Decca 8 mm apparatuur. Drijvermetingen Bij de uitvoering van werken in de zeegaten wordt drastisch in de waterbeweging ter plaatse ingegrepen. Over grote gebieden zal de stromingstoestand belangrijk worden gewijzigd. Het is van groot belang, dat deze wijzigingen bij het vorderen 14 van de werkzaamheden op de voet worden gevolgd. Hierbij is het niet voldoende stroomsnelheden op enkele markante plaatsen te registreren, doch moet tevens de waterbeweging in groter verband worden gevolgd. Een groot aantal van deze gegevens uit de natuur is tevens benodigd voor de studie aan waterloopkundige schaalmodellen in het laboratorium. Voor het verkrijgen van de gegevens over de waterbeweging in groter verband worden drijvermetingen verricht. Als drijvers worden hierbij stokvormige ele menten gebruikt, die verticaal aan een drijflichaam in het water komen te hangen. Door op het drijflichaam een radarreflector te plaatsen, die opgebouwd is uit een groot aantal loodrecht op elkaar staande metalen vlakjes, kunnen deze kleine voorwerpen toch op een radarscherm zichtbaar worden gemaakt. Op het radarbeeld van het zeegebied voor de mond van de Nieuwe Waterweg zijn enige van deze drijvers aangegeven. Bij proefnemingen is gebleken dat deze drijvers tot op af standen van 4 tot 5 km nog goed zichtbaar blijven. De drijvers worden door enige vletten, die radiocontact hebben met de radarpost, in het water geplaatst, waarna het radarbeeld met tussenpozen van 2-5 minuten, afhankelijk van de optredende stroomsnelheid, wordt gefotografeerd. Iedere foto geeft dan de positie van de drijvers op een bepaald ogenblik weer. Op deze wijze kunnen snel vele gegevens worden verkregen daar het aantal drijvers vrijwel on beperkt kan zijn. Tijdens de verwerking van de aldus verkregen reeks foto's, waarbij op iedere foto slechts één situatie van de drijvers voorkomt, worden alle foto's achter eenvolgens op eenzelfde kaart geprojecteerd en worden de posities van de drijvers op deze kaart overgenomen. Door alle op elkaar volgende posities van een drijver met elkaar te verbinden kan men de afgelegde baan terugvinden. Op deze wijze is de tekening ontstaan van een drijvermeting, die bij de bouwput in het Haring vliet is verricht. Duidelijk is zichtbaar hoe reeds ver voor de bouwput de stroom wordt afgebogen. De geschetste methode om drijvermetingen te verrichten biedt grote voordelen wanneer men snel het stromingsbeeld in een groot gebied wil vastleggen. De tot nu toe gangbare methode om drijvermetingen te verrichten door met hoekmeetinstrumenten vanaf twee vaste punten gelijktijdig de drijvers visueel in te meten is zeer tijdrovend en kan slechts met zeer geringe aantallen drijvers Stokvormige drijflichamen met radarreflectoren foto „Het Parool")

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 9