de afsluitdam in het veersche gat
In het Driemaandelijks Bericht nr. 3 wordt op blz. 54 een beschrijving gegeven
van de motieven die hebben geleid tot het ontwerpen van het Drie-eilandenplan,
alsmede van de algemene opzet van dat plan. Hiertoe behoren het maken van een
afsluitdam door de monding van het Veersche Gat tussen Noord-Beveland en
Walcheren en van een dam met schutsluis in de Zandkreek tussen de beide
Bevelanden.
De ligging van de afsluitdam in de mond van het Veersche Gat wordt mede
bepaald door de wens om bij dit werk zoveel mogelijk ervaring op te doen voor de
uitvoering van werken in gebieden, die voor aanvallen van de zee open liggen.
Deze ervaringen kunnen dan ten nutte komen bij de uitvoering van de volgende,
veel grotere afsluitdammen.
Deze wens heeft geleid tot een ver zeewaarts liggend tracé dat de uiterste noord
westpunt van Noord-Beveland verbindt met de uiterste noordoostpunt van
Walcheren.
De afsluitdam zal voor bijna de helft liggen op de Plaat van Onrust, een op
gemiddeld hoogwater gelegen plaat, die grenst aan Noord-Beveland. De dam
kruist verder de geul van het Veersche Gat en sluit aan tegen de duinen van
Walcheren. Uiteraard zal de dam moeten worden gesloten ter plaatse van de geul
en daar zal dus het sluitgat moeten worden geformeerd.
Ter bepaling van de plaats van dit sluitgat en vooral de ligging daarvan ten
opzichte van de stroomdraad is een waterloopkundig modelonderzoek ingesteld.
Hieruit is de wenselijkheid gebleken, het sluitgat zodanig te oriënteren dat de
binnentrekkende vloedstroom niet op de Walcherse oever wordt gericht, opdat
aantasting van deze oever tijdens de uitvoering van de werken wordt vermeden.
- Door de gekozen oriëntatie van het sluitgat, krijgt het tracé van de dam een
geknikte vorm. Zeewaarts van de dam behoudt de Plaat van Onrust een breedte
van circa 400 m, waarvan een voldoende golfbrekende werking mag worden ver
wacht.
Bij het bepalen van de kruinhoogte van de afsluitdam is rekening gehouden met
een stormvloedpeil van 5,80 m N.A.P., waaraan een frequentie van eens per
10 000 jaar mag worden toegekend. Uitgaande van deze waterstand en van de
gekozen helling van het buitenbeloop, is de kruin van de dam ontworpen op
13,50 m N.A.P. ter plaatse van de geul en op 10 m N.A.P. voor het op de
Plaat van Onrust gelegen gedeelte van de dam, omdat daar de golfbeweging door
het brede en hooggelegen voorland wordt geremd en afgevlakt.
Het buitenbeloop van de dam is ontworpen met een doorgaande belling van 1 6,
3 het binnenbeloop met een helling van 1 3. De kruinbreedte is bepaald op 5 m,
zodat hierop voldoende ruimte is voor een fietspad, dat voor de recreatie zeer
aantrekkelijk zal zijn. Langs de dam wordt op 3 m N.A.P. een binnenberm
aangebracht, waarvan de breedte zodanig is gekozen, dat daarop te zijner tijd een
autosnelweg kan worden aangelegd. Voorlopig zal op deze berm een weg van
bescheiden afmetingen worden aangelegd.
Het hiervoren omschreven profiel wordt over de gehele lengte van de te maken
afsluitdam doorgevoerd, echter met dien verstande, dat bij het gedeelte tussen de
""(/.Itllli,
„II,,
Plaat
van
Onrust
WISSEKERKE
VROUWENPOLDER
KAMPERLAND
wtrkhavtn
•ZANDKREEK
MIDDELBURG
DWARSPROFIEL TER PLAATSE VAN DE GEUL
astoltbskkdinq
klelbekledinq
fnijnstecn
47