de afsluitdam in het veersche gat In het Driemaandelijks Bericht nr. 3 wordt op blz. 54 een beschrijving gegeven van de motieven die hebben geleid tot het ontwerpen van het Drie-eilandenplan, alsmede van de algemene opzet van dat plan. Hiertoe behoren het maken van een afsluitdam door de monding van het Veersche Gat tussen Noord-Beveland en Walcheren en van een dam met schutsluis in de Zandkreek tussen de beide Bevelanden. De ligging van de afsluitdam in de mond van het Veersche Gat wordt mede bepaald door de wens om bij dit werk zoveel mogelijk ervaring op te doen voor de uitvoering van werken in gebieden, die voor aanvallen van de zee open liggen. Deze ervaringen kunnen dan ten nutte komen bij de uitvoering van de volgende, veel grotere afsluitdammen. Deze wens heeft geleid tot een ver zeewaarts liggend tracé dat de uiterste noord westpunt van Noord-Beveland verbindt met de uiterste noordoostpunt van Walcheren. De afsluitdam zal voor bijna de helft liggen op de Plaat van Onrust, een op gemiddeld hoogwater gelegen plaat, die grenst aan Noord-Beveland. De dam kruist verder de geul van het Veersche Gat en sluit aan tegen de duinen van Walcheren. Uiteraard zal de dam moeten worden gesloten ter plaatse van de geul en daar zal dus het sluitgat moeten worden geformeerd. Ter bepaling van de plaats van dit sluitgat en vooral de ligging daarvan ten opzichte van de stroomdraad is een waterloopkundig modelonderzoek ingesteld. Hieruit is de wenselijkheid gebleken, het sluitgat zodanig te oriënteren dat de binnentrekkende vloedstroom niet op de Walcherse oever wordt gericht, opdat aantasting van deze oever tijdens de uitvoering van de werken wordt vermeden. - Door de gekozen oriëntatie van het sluitgat, krijgt het tracé van de dam een geknikte vorm. Zeewaarts van de dam behoudt de Plaat van Onrust een breedte van circa 400 m, waarvan een voldoende golfbrekende werking mag worden ver wacht. Bij het bepalen van de kruinhoogte van de afsluitdam is rekening gehouden met een stormvloedpeil van 5,80 m N.A.P., waaraan een frequentie van eens per 10 000 jaar mag worden toegekend. Uitgaande van deze waterstand en van de gekozen helling van het buitenbeloop, is de kruin van de dam ontworpen op 13,50 m N.A.P. ter plaatse van de geul en op 10 m N.A.P. voor het op de Plaat van Onrust gelegen gedeelte van de dam, omdat daar de golfbeweging door het brede en hooggelegen voorland wordt geremd en afgevlakt. Het buitenbeloop van de dam is ontworpen met een doorgaande belling van 1 6, 3 het binnenbeloop met een helling van 1 3. De kruinbreedte is bepaald op 5 m, zodat hierop voldoende ruimte is voor een fietspad, dat voor de recreatie zeer aantrekkelijk zal zijn. Langs de dam wordt op 3 m N.A.P. een binnenberm aangebracht, waarvan de breedte zodanig is gekozen, dat daarop te zijner tijd een autosnelweg kan worden aangelegd. Voorlopig zal op deze berm een weg van bescheiden afmetingen worden aangelegd. Het hiervoren omschreven profiel wordt over de gehele lengte van de te maken afsluitdam doorgevoerd, echter met dien verstande, dat bij het gedeelte tussen de ""(/.Itllli, „II,, Plaat van Onrust WISSEKERKE VROUWENPOLDER KAMPERLAND wtrkhavtn •ZANDKREEK MIDDELBURG DWARSPROFIEL TER PLAATSE VAN DE GEUL astoltbskkdinq klelbekledinq fnijnstecn 47

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 25