bijzonder van de bijbehorende kunstwerken, voorafgaande aan de eigenlijke af sluiting, zou grote problemen met zich meebrengen. Bij het projecteren van de kunstwerken diende te worden overwogen, dat in de dam schutsluizen en grote inlaatsluizen moeten worden gebouwd en dat, om de scheepvaart door de sluizen geen hinder te bezorgen van de stroom, er een voldoende afscheiding moet zijn tussen beide kunstwerken. Voor de bouw van die kunstwerken moet veel ruimte worden gereserveerd. Die bouw zou reeds in een vroeg stadium der werken een belangrijke versmalling van de stroomgeul van het Volkerak veroorzaken. Slechts door uitvoering van veel bagger werk zou kunnen worden vermeden, dat het door stromingsprofiel van het Volkerak zou worden verkleind. Door het tracé van de afsluiting van het Volkerak in noordelijke richting te ver plaatsen tot in het Hellegat, wordt deze moeilijkheid voorkomen. Een bepaald gelukkige oplossing wordt verkregen, wanneer de kunstwerkenbouw kan plaats hebben op de daartoe veel ruimte biedende Sint-Anthoniegorzen westelijk van Willemstad. Deze gorzen zijn zo uitgestrekt, dat zich hier een zeer geschikte gelegenheid voordoet om een groot complex van schutsluizen te bouwen en daar naast ruim bemeten inlaatsluizen, zonder dat de vaargeul, die zich richt langs de stroomgeleidende dam in het Hellegat, behoeft te worden aangetast. De verschuiving van het tracé van de Volkerakdam in noordelijke richting heeft echter nog een geheel ander aspect. De meer zuidelijke ligging heeft het nadeel, dat ten noorden daarvan een stroomloze zijtak van het Haringvliet zou ontstaan. In deze zijtak zou zich ijs kunnen verzamelen, zouden bij hoge rivierafvoeren zand- afzettingen kunnen plaats vinden en ten slotte zou hier zout water kunnen achterblijven, wanneer voor het verdrijven van het ijs de Haringvlietsluizen geheel geopend worden. Wanneer de afsluiting in het Hellegat komt te liggen, vervallen de genoemde bezwaren geheel. Voor het tracé van de Zoomse Weg betekent de verschuiving van de Volkerakdam naar het noorden een bekorting. Naar verwacht mag worden zal deze weg uit groeien tot één van de belangrijkste verkeersaders van ons land. De plaats van de afsluitdam door het Hellegat en van de brug over het Haringvliet zijn daarom, voor zover hiertegen geen hydraulische bezwaren bestaan, zoveel mogelijk aangepast aan de door het verkeer aan deze weg te stellen eisen. De aftakking naar Overflakkee, die na het gereedkomen van de Grevelingendam tevens van veel belang zal zijn voor Schouwen-Duiveland, zal op de Zoomse Weg worden aangesloten juist ten zuiden van de brug. Daartoe zal een eiland worden opgespoten in de rivier, waarop een ruim verkeersknooppunt zal worden aangelegd. Voor de verbinding met Overflakkee is een nagenoeg westwaarts over de Hellegat platen lopende dam ontworpen. Met de aanleg van deze 4,5 km lange dam, waar mee ongeveer twee jaar zullen zijn gemoeid, zal nog dit jaar een begin worden ge maakt. In een volgend nummer van deze Berichten zal over dit onderdeel een uitvoerige beschrijving worden opgenomen. 32 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 18