Het wordt derhalve wenselijk geoordeeld om de pijlers van de brug over het
Haringvliet bij Numansdorp eveneens te leggen op afstanden van 100 m. IJs-
waarnemingen hebben uitgewezen, dat een onderverdeling van 100 m geen hinder
lijke gevolgen heeft voor het doorstromen van de ijsschollen.
Het zou voor de ijsbestrijding aantrekkelijk zijn, de totale doorstromingsopening
van de sluis eveneens te verdelen in openingen van 100 m. Dit zou echter te zware
eisen stellen aan de constructie van de schuiven, waarmede de openingen moeten
worden afgesloten en aan de voorgespannen liggers van gewapend beton over de
pijlers, waarmede de openingen worden overbrugd.
Wegens de vrij sterk blootgestelde ligging van het kunstwerk, waardoor grote
golfkrachten op de constructie en in het bijzonder op de schuiven zijn te ver
wachten, kon de afstand tussen de pijlers redelijkerwijze niet groter worden
gemaakt dan circa 60 m.
Dit heeft ertoe geleid, dat de totale doorlaatbreedte verdeeld is in 17 openingen
van 56,50 m, waartussen stroompijlers van 5,5 m breedte. De afstand tussen de
hoofden wordt dan 1048,50 m en de gezamenlijke doorstromingsbreedte 960,50 m.
Teneinde eventuele moeilijkheden bij de afvoer van grote ijsschollen zoveel
mogelijk te voorkomen, worden de pijlers aan de bovenstroomse kant van het
kunstwerk uitgevoerd als z.g. ijspijlers. Deze hebben een zodanige vorm dat drijfijs,
dat door de stroom tegen de pijlers wordt gevoerd, daarop zoveel mogelijk breekt.
Overigens zal het de taak zijn van ijsbrekers om grote ijsschollen, vóór deze bij de
sluis zijn aangekomen, te verkleinen tot een zodanig formaat dat zij ongehinderd
door de sluisopeningen kunnen passeren.
Aangezien ijsbrekers aan de benedenstroomse zijde van een ijsveld werken, moet
het mogelijk zijn dat zij door de geopende sluizen varen. Hierdoor wordt de door-
vaarthoogte van de sluizen bepaald op 6 m N.A.P.
Daar de sluis in de Haringvlietdam onder normale omstandigheden een barrière is
voor de trek van vis en glasaal, zijn aan het kunstwerk enige voorzieningen ge
troffen om deze dieren binnen te laten.
In elke pijler bevindt zich een riool dat tijdens het spuien kan worden geopend,
waardoor de afstroming van het water benedenstrooms op meer regelmatige wijze
geschiedt, hetgeen van belang is ter beperking van de bodemaantasting.
Enkele van deze riolen, die een verbinding vormen tussen binnen- en buitenwater,
zijn zodanig met schuiven uitgerust, dat ook in tijden waarin niet wordt gespuid,
de vis en glasaal uit zee door deze riolen naar binnen kan komen.
Ook in de landhoofden zijn riolen aangebracht. Deze hebben echter tot taak om in
droge perioden zout lek- en schutwater, dat wordt verzameld in een juist binnen
de sluizen te maken diepe zoutwaterkom, af te voeren naar buiten.
Doordat deze riolen diep zijn gelegen, kan het zoute water worden gespuid, zonder
dat daarbij dan schaars zoet water wordt meegevoerd.
Dit jaar zal een begin worden gemaakt met de aanleg van de dam over de
Hellegatplaten, die deel zal uitmaken van de scheidingsdam tussen het toekomstige
Zeeuwse Meer en het Haringvliet, waarmee het Volkerak zal worden afgesloten.
Deze dam zal tevens dienen als aardebaan voor de toerit van Flakkee naar de brug
over het Haringvliet, die oostelijk van Tiengemeten is geprojecteerd.
Hieruit blijkt, dat de overbrugging van het Haringvliet en de afsluiting van het
Volkerak in één project zijn tezamengevoegd. De overwegingen, die hiertoe hebben
geleid, worden in hetgeen volgt nader omschreven.
In de Memorie van Toelichting op de Deltawet wordt er op gewezen, dat door de
afdammingen een mogelijkheid wordt verkregen om de Zeeuwse en Zuidhollandse
eilanden door wegen te verbinden. Het zal dan echter noodzakelijk zijn om in
aansluiting op deze afdammingen een nieuw wegennet aan het bestaande toe te
voegen.
Tevens wordt gewezen op de noodzaak om, teneinde een harmonisch wegenstelsel
te verkrijgen, behoudens de ontworpen afsluitdammen nog extra oeververbindingen
tot stand te brengen in de vorm van dammen of bruggen.
29
28
DE TRACÉS VAN DE OVERBRUGGING VAN HET HARINGVLIET EN DE
AFSLUITING VAN HET VOLKERAK
DORDRECHT
HOEKSCHE WAARD
JIEN
NUMANSDORP
H AR1NGVHE'
HELLE&ATPLAT
OVER
HOLLANDSCH DIEP
HELLEGAT
t (WILLEM
STAD
fsT-ANTHONIE
miw