Resultaat van drijvermetingen bij de bouwput in het Haringvliet
tegelijkertijd worden toegepast. Hierdoor was het vrijwel uitgesloten een aantal
punten in een groot gebied gelijktijdig in de meting te betrekken.
Ook de plaatsbepaling van de drijvers met behulp van luchtfotografie ontmoet
bezwaren. Deze methode is zeer kostbaar en kan slechts incidenteel worden toe
gepast, daar men zeer van de weersomstandigheden afhankelijk is. Daar de vlieg
hoogte wordt bepaald door de beperkte zichtbaarheid van de drijvers kunnen ook
hier geen grote gebieden ineens beschouwd worden.
Wanneer het dus noodzakelijk is, snel de stromingstoestand in een gebied van
enige kilometers uitgestrektheid vast te leggen, is het gebruik van radar een een
voudige en doeltreffende mogelijkheid. De eerste operationele opstelling van de
Decca 8 mm radar bij Nieuw Helvoet op Voorne heeft dan ook vele waardevolle
gegevens geleverd over de wijzigingen in de stromingstoestand op het Haringvliet
rond de bouwput.
Golf waarnemingen
De toepassing van radar biedt ook vele mogelijkheden bij het waarnemen van golf
patronen. Vooral de 8 mm radar is zeer gevoelig voor het registreren van radar-
16
stralen, die door golven worden gereflecteerd. Voor het navigatiegebruik is deze
omstandigheid nadelig, daar de voorwerpen op het zeeoppervlak, die goed ge
zien moeten worden, zoals schepen en boeien, verdwijnen in het beeld van de golf
beweging. Het is echter mogelijk het beeld van de golfbeweging elektronisch ge
deeltelijk te onderdrukken. Dit is van belang indien bij drijvermetingen de af
beelding van de drijvers verloren dreigt te gaan in het golfbeeld.
De golven ontlenen het reflecterend vermogen voor radarstralen niet in de eerste
plaats aan de vorm van de golffronten zelf. De kleine windkabbelingen die over
het grote golfpatroon heen lopen zijn voornamelijk verantwoordelijk voor de terug
kaatsing van de radarstralen. Deze windkabbelingen hebben in de omgeving van
Radarbeeld van het golfpatroon bij de bouwput in het Haringvliet
17
STROOMBANEN GEMETEN MET RADAR
VOOR N E
BESTAAND WERK
NOG TE MAKEN WERK
BOUWPUT
O
GOEREE
O 200 500
lOOOm