c. de horizontale stroomsnelheidsverdeling en de spreiding van de uit het sluit
gat tredende straal, welke gegevens een beter inzicht kunnen verschaffen over
de benodigde lengte, breedte en kwaliteit van de bodembescherming.
Naast deze metingen werden er nog enige proefnemingen uitgevoerd met nieuwe
meetmethoden en opstellingen van instrumenten in het kader van de voorbe
reidingen voor de metingen in de sluitgaten van de komende Delta-afsluitingen.
De gebruikelijke stroomsnelheidsmeter met drijvers is nogal onnauwkeurig en
vergt veel personeel. Het ankeren van een meetschip in een sluitgat ondervindt
grote bezwaren door de veelal grote stroomsnelheden.
Daarom werden proeven verricht met meetinstrumenten:
1 opgehangen aan een vlot, dat met een draad op zijn plaats wordt gehouden
door een schip, voor anker liggende buiten het sluitgat, waar de stroom
snelheden belangrijk kleiner zijn;
2°. geplaatst op een statief op de bodem.
De eerste methode bleek wel aantrekkelijk en zal in de toekomst zeker nog toe
gepast worden. De tweede methode is minder bruikbaar, omdat wegens de grote
stroomsnelheden en de grote oneffenheden van de bodem het benodigde statief
nog al groot en zwaar moet worden om voldoende stabiliteit te krijgen; het plaat
sen en weer ophalen wordt daardoor een lastige zaak.
Hoewel de afsluiting van de Pluimpot door de zeer geringe diepte (bij laag af
lopende eb lag vrijwel alles droog!) geen vergelijkingsbasis vormt voor de grotere
werken, zijn de resultaten van de verrichte proefnemingen ongetwijfeld zeer
waardevol.
Nu de eerste stalen schuif is gemonteerd en het kunstwerk aan het gestelde doel
kan beantwoorden, bestaat er aanleiding om nog eens terug te zien op het ver
loop van de werkzaamheden, waarmede in januari 1954 een aanvang werd
3 gemaakt.
Zoals dikwijls het geval is bij de uitvoering van grote werken, werden enige on
verwachte moeilijkheden ondervonden. Deze waren van zeer verscheiden aard.
Zij hadden tot gevolg, dat de werken niet binnen de aanvankelijk gestelde termijn
werden voltooid. Volgens het in 1954 opgemaakte tijdschema zou de stormvloed
kering reeds voor het seizoen 1956-1957 gereed komen, doch dit werd pas ruim
een jaar later bereikt.
De vertraging werd ten dele veroorzaakt door het feit, dat het inheien en weer
trekken van de stalen damwandplanken der kistdammen veel meer tijd vergde
30
Overzicht van het werk op 4 december 1957
DE STORMVLOEDKERING IN DE MOND VAN DE HOLLANDSCHE IJSSEL
Terugblik op de uitvoering