c. de horizontale stroomsnelheidsverdeling en de spreiding van de uit het sluit gat tredende straal, welke gegevens een beter inzicht kunnen verschaffen over de benodigde lengte, breedte en kwaliteit van de bodembescherming. Naast deze metingen werden er nog enige proefnemingen uitgevoerd met nieuwe meetmethoden en opstellingen van instrumenten in het kader van de voorbe reidingen voor de metingen in de sluitgaten van de komende Delta-afsluitingen. De gebruikelijke stroomsnelheidsmeter met drijvers is nogal onnauwkeurig en vergt veel personeel. Het ankeren van een meetschip in een sluitgat ondervindt grote bezwaren door de veelal grote stroomsnelheden. Daarom werden proeven verricht met meetinstrumenten: 1 opgehangen aan een vlot, dat met een draad op zijn plaats wordt gehouden door een schip, voor anker liggende buiten het sluitgat, waar de stroom snelheden belangrijk kleiner zijn; 2°. geplaatst op een statief op de bodem. De eerste methode bleek wel aantrekkelijk en zal in de toekomst zeker nog toe gepast worden. De tweede methode is minder bruikbaar, omdat wegens de grote stroomsnelheden en de grote oneffenheden van de bodem het benodigde statief nog al groot en zwaar moet worden om voldoende stabiliteit te krijgen; het plaat sen en weer ophalen wordt daardoor een lastige zaak. Hoewel de afsluiting van de Pluimpot door de zeer geringe diepte (bij laag af lopende eb lag vrijwel alles droog!) geen vergelijkingsbasis vormt voor de grotere werken, zijn de resultaten van de verrichte proefnemingen ongetwijfeld zeer waardevol. Nu de eerste stalen schuif is gemonteerd en het kunstwerk aan het gestelde doel kan beantwoorden, bestaat er aanleiding om nog eens terug te zien op het ver loop van de werkzaamheden, waarmede in januari 1954 een aanvang werd 3 gemaakt. Zoals dikwijls het geval is bij de uitvoering van grote werken, werden enige on verwachte moeilijkheden ondervonden. Deze waren van zeer verscheiden aard. Zij hadden tot gevolg, dat de werken niet binnen de aanvankelijk gestelde termijn werden voltooid. Volgens het in 1954 opgemaakte tijdschema zou de stormvloed kering reeds voor het seizoen 1956-1957 gereed komen, doch dit werd pas ruim een jaar later bereikt. De vertraging werd ten dele veroorzaakt door het feit, dat het inheien en weer trekken van de stalen damwandplanken der kistdammen veel meer tijd vergde 30 Overzicht van het werk op 4 december 1957 DE STORMVLOEDKERING IN DE MOND VAN DE HOLLANDSCHE IJSSEL Terugblik op de uitvoering

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1958 | | pagina 17