öMrQüffi Jos Boone HOUTHANDEL EN ZAGERU Den iersten iesere van Jan de Rooy zraj/ LAREN luxe motorsloepen voor beroeps- en pleziervaart Je moet het natuurlijk zelf weten... QJHhn/ JiurmAiwu)) fvlWt-, CAsJleJi muil SCHEEPSTIMMERWERF Vos. Voor de liefhebber 16 reparatie betimmeringen restauratie rondhouten nieuwbouw (proefvaart op afspraak mogelijk) kortenhoefsedijk 189, kortenhoef tel. 035/(6)562932 BOAT EQUIPMENT JwuLënv jurosiv. O/LA/ 035-5311021- 17 Hettie Verkaart Een van de deelnemers aan de HENDRIK WILLEM VAN LOON HARDZEILDAG die dit jaar op 19 en 20 juli voor Veere verzeild zal worden is Jürgen Prasse met de La Gaffe YE 46. De eerste hoogaars die ooit in ijzer werd gebouwd: "een vaartuig van bijzondere stabiliteit en zeewaardigheid, zeer snel en van prima materiaal" Over het bouwjaar en de bouwplaats van dit schip zijn twee versies in omloop: Twee versies De YE 46 zou ongeveer in I886 op de werf van de gebroeders Paans aan de Rodevaart bij Moerdijk gebouwd zijn, in opdracht van de heer Kakebeke te Oude Tonge. Daarna is het schip doorverkocht naar Yerseke. Het werd overgenomen door het Rijk en gebruikt door de visserijpolitie, die daar juist in het leven geroepen was, als inspectieschip ter uitoefening van controle op de daar gelegen oesterpercelen en visvangst. De volgende eigenaar werd Jan de Rooy, bijgenaamd "de Roeter". Hij heeft het vaartuig het langst in zijn bezit gehad. Het schip werd gebruikt om mosselen naar België te brengen, vooral naar Brussel. Andere bronnen, waaronder de heer J. van Beylen, vermelden dat het schip in I896 in Alkmaar gebouwd is door een van de twee daar in bedrijf zijnde werfjes. Op zich roept dat vraagtekens op Een Zeeuws schip al zo vroeg in Alkmaar op deze wijze gebouwd. Ook de stadsarchivaris van Alkmaar heeft hevige twijfels of wel men een geklonken schip kon bouwen daar ter plaatse in die tijd. De eerste eigenaar in deze versie is ene Jan de Rooy uit Yerseke. Dat kan op zich al verwarring wekken want er waren meer Jannen de Rooy. Vreemde ijzeren eend In Zierikzee wordt verteld dat de YE 46, rond de eeuwwisseling ook nog onder registratie nummer YE 91 gevaren heeft. Zo'n ijzeren hoogaars moet in die tijd zeker een vreemde eend in de bijt geweest zijn in de haven van Yerseke. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak heeft de familie de Rooy er een smokkelscheepje van gemaakt. Uit deze tijd stamt de anecdote dat een lading jenever bedekt met turf vervoerd werd. Bij kontrole gevraagd naar de aard van de lading moet de schipper geantwoord hebben "Brandstoffen!" Lang sukses hebben zij niet gehad met dat smokkelen. Na twee keer betrapt en gewaarschuwd te zijn werd het schip, bij een derde poging, door verraad aangehouden en in beslag genomen door de Belgische douane. Christina Op I5 november I92I is het schip in België verkocht, omgebouwd tot jacht en onder de naam "Christina" opnieuw in de vaart gekomen. Later werd het ook nog tot "Zeehond" omgedoopt. Het schip is nog verschillende keren van eigenaar gewisseld. Een van hen heette Jan van der Ree. Tot rond I960 is het in bezit geweest van de familie d' leteren. Tijdens een zware storm in het Tholense Gat is het schip omgeslagen, waarna ze jaren op de helling van de werf in Veere heeft gelegen. La Gaffe Daarna heeft het schip geruime tijd in Friesland in de buurt van Sneek rondgevaren. Toen het jaren later bij de werf Sondy in Almere lag was de naam van de thuishaven achterop het boeisel overgeschilderd maar nog goed leesbaar: Uitwellingerga. In I988 werd de La Gaffe door Jürgen Prasse gekocht. Hij zocht bij Sondy informatie over een ander schip, zag de La Gaffe en het was "liefde op het eerste gezicht". Het schip was in zeer slechte staat van onderhoud en werd in noeste arbeid gerestaureerd. De heer Prasse berekende dat hij met twee vrienden zo'n 3000 uur aan het schip gewerkt heeft. Einde juni hoopt Jürgen Prasse met "Den Iesere van Jan de Rooy" de haven van Yerseke binnen te lopen. peter schouten Winkelschip "Helena Maria" Maisbaai 1Jachthaven Middelburg K Telefoon (0118) 62 99 13 rj>rf t ni}-7iy'>j2'7'7'2r n n^jrrrïy^ /Z//J&O

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1996 | | pagina 10