m if F ri »agsr j i httffim IMailArtl mew"? BPOST I POSTNL i j «sus* h| 01 Vlaamse schrijvers en dichters vertellen verhalen over Neder- 9) landse verhalenmakers en omgekeerd. Verhalen die naast elkaar C staan, elkaar hoogstens even raken. O Het contact kan ook verder gaan. In de beeldende kunst zijn sommige kunstenaars bereid om in te grijpen in eikaars werk. 0> In dit nummer van Ballustrada zijn Sjoerd Paridaen uit Gent en Ko de Jonge uit Vlissingen dit traject ingegaan. q Onafhankelijk van elkaar zijn ze gestart met een collage. Die collages werden zonder envelop aan de ander toegestuurd via de Belgische en Nederlandse posterijen. Ook die namen op deze manier deel aan de totstandkoming van de collage door middel van zegels, stickers en stempels. Daarna werd er door de ontvanger ingegrepen in het werk. Ele menten werden toegevoegd of verwijderd en vervolgens werd het werk opnieuw verzonden. Dat lokte soms nieuwe reacties uit. Dat proces is nauwelijks te verdragen. Wat met grote zorg vuldigheid is aangebracht, kan door de ander zijn vervangen. De inhoud krijgt dan een onverwachte wending met nieuwe uitkomsten. Communicatie en participatie in optima forma. Voor de beschouwer van de werken wordt het proces meestal ongrijpbaar. De in deze Ballustrada opgenomen afbeeldingen tonen momenten van overdenking, waarbij grenzen worden op geruimd, plaatsen worden gezocht en aangeduid. fluSL- >>■*- At^w. KO 04 To-KCf aoxjosi @yswcj«z*a AJEae/ei aa/c iWlUlAUiL IfSlEUEtSEÏSlü ■t-tm tai 1 WKW EM60EDM6 it 5JSMB MIIUEI H)«tHtaauj4* l-IIU 6EII PLACE OF ART [m iddelburg) Nede; itaRp KO CCJGy-- a.oiK 11 ££)Y3S0GD AH. VJSrXg(4^n po dar "j/iode. /t/P6t-&u* n

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 5