MUILKORF VAN DE BUREN Weer eens een internationaal nummer van Ballustrada. We koesterden mooie plannen en volgden de hiervoor geijkte weg: we vroegen subsidie aan bij deBuren: het 'Vlaams-Nederlands huis voor cultuur en debat' www.deburen.eugevestigd aan de Leopoldstraat in Brussel en actief sinds 2004. Hier was immers voor 2018-2020 de programmalijn Grensverleggers ontwikkeld, ter versterking van de artistieke samenwerking tussen Vlaande ren en Zuid-Nederland. Wat lette ons? De website van deBuren bleek een gekmakende ratjetoe van foto's en plaatjes waarbij eindeloos kan worden doorgeklikt naar het programma, de activiteiten, het magazine. Wie snel op de hoogte wil komen van de doelstellingen en de financiering waarmee dit instituut zich bedruipt, komt van een koude kermis thuis. Maar de aanhouder vindt, na enig klikken bij 'over ons', toch de Missie: 'deBuren wil de culturele en maatschappelijke samenwerking en uitwisseling bevorderen tussen Vlaanderen en Nederland door te presenteren, te produceren, te inspireren en te verbinden.' Vaag en grensoverschrijdend, dat rinkelt naar Europese geldstro men. En jawel. Een voorbeeldje uit 2011: voor een project city- books (sic) kreeg deBuren van de Europese Commissie een subsi die van 200.000. Immers: 'internationale culturele samenwer king is geen luxe maar een noodzaak', lezen we elders op de site bij DutchCulture (sic). Maar, we vreesden het al: de subsidiëring van die samenwerking dankzij de opgehoeste belastingen is bepaald niet zonder voor waarden vooraf, als het aan deBuren ligt. Geruime tijd na onze aanvraag, met excuus dat deze zo lang was blijven liggen, ontvingen we een afwijzing van Buren- functionaris Ann Overbergh. Ze moest ons teleurstellen. Belang rijke reden: 'Wij zien weinig (gender- of culturele) diversiteit in de namen die u voorstelt. Ziet u een mogelijke partner in Vlaanderen die het boeket aan meewerkende schrijvers en kunstenaars diverser kan maken op vlak van gender, leeftijd, culturele achtergrond? Zo ja, dan zou ik u adviseren om gezamenlijk een project uit te werken.' Met een gerust hart kon Ann in diezelfde weken naar haar mooie nieuwe functie vertrekken: directeur van het Kunstenpunt, de organisatie voor de ontwikkeling van de beeldende kunsten, muziek en podiumkunsten in Vlaanderen en Brussel. Was die afwijzing een demonstratie van de Wet van de Rem mende Voorsprong? De strijd voor inclusiviteit hield voor de- Buren kennelijk de uitsluiting in van de oudste inclusieve groep: de oudere blanke mannen (OBM's) - ja, ik verstout mij nog de term blank in plaats van het nog leugenachtiger politiek-cor- recte wit te gebruiken. Tenminste, als we de auteurslijst van dit nummer van Ballustrada onder de loep nemen, waarop vooral OBM's prijken; niet exclusief, wel in meerderheid. Het feit dat je dit zou willen doen was decennia geleden mis schien een blijk van gezonde cultuursociologische nieuwsgierig heid. Maar in de huidige culturele constellatie is het alleen een bewijs van onderhorigheid, slaafsheid jegens de overheden en hun vertegenwoordigers met hun niet aflatende gegak, gekakel en gekwaak over Niets. Zover is de gelijkschakeling onder de vlag van het valse ideaal al gevorderd. Je moet er niets mee te maken willen hebben. Zeker als ze je geen geld willen geven. Een kennis noemde 'DeBuren' kort geleden een 'politiek correcte kerk'. Het was, meen ik me te herinneren, dezelfde per soon die op zijn facebookpagina schreef dat de 'diversiteits maffia' alom de diversiteit nastreefde, behalve op het terrein der meningen. Touché. De vinger van het Gelijk die zo graag op de ander wijst, is ook al tijd de duim die deze ander eronder wil houden. Dat is ongeveer een wet, door de mazen waarvan we de eeuwige Apenrots in al zijn onaantastbaarheid zien opdoemen. 'De deugd is een oorlogstoestand' Jean-Jacques Rousseau

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 55