vader door hem als held op te laten treden, maar aan de anH kant ontkracht hij dit beeld door hem de positie van underH toe te wijzen. De reis die dit personage onderneemt, vertoon! veel overeenkomsten met wat er in Een winterreis gebeurt. BrT man laat het fictionele alter ego van zijn vader in Zeeuws-Vlaan" deren vertrekken en naar Antwerpen, de plaats van herkom.t van diens verre voorouders, reizen. Dood en verval doen daarn hun intrede, iets wat niet hoeft te verbazen want de Eerst!! Wereldoorlog staat op het punt uit te breken. Tijdens zijn rei. ontmoet de vader iemand die de herrezen versie van zijn eiven vader lijkt. Aan de roman ligt dus een uitdijend identificatiepro ces ten grondslag waarbij de vaderfiguur een centrale rol vervult- m zichzelf en zijn voorouders herkent Brakman eigenschappen van elkaar. Als resultaat beginnen de verhaalniveaus elkaar tp weerspiegelen. Zoals eerder vermeld, keert ook de Zeeuws-Vlaamse stad Hulst nadrukkelijk in het oeuvre van Willem Brakman terug, onder an dere in Het goede boek en Nazomer. Deze romans verschenen res pectievelijk in 1998 en 2003 en kennen grotendeels eenzelfde verloop. In beide werken blikt de naamloze ik-verteller terug op zijn wederkeer naar Hulst om ginder een erfenis in ontvangst te nemen. Die erfenis betreft telkens het huis Tivoli, een oud pen sion dat bestaat uit een wirwar van gangen en kamers en in slechte staat verkeert. Hoewel de literaire werken verder bijna geen overeenkomsten met dit genre vertonen, doet de aanzet er van enigszins denken aan de gotische roman. Net als in de goti sche literatuur duiken in en rond het geërfde gebouw overigens geesten op. Deze geesten stammen niet alleen uit het verleden van de hoofdpersonages, maar zijn soms ook doorschemeringen van Brakmans vroegere romans. Zogezegd dreigen de ik-figuren de hele erfenis te verliezen omdat tegen hen complotten worden gesmeed. Ze lijden allebei aan paranoia en hebben de neiging tussen alles samenhang te zien. De romans bestaan dan ook voornamelijk uit een aaneenschakeling van onsamenhangende herinneringen en ideeën, iets wat niet door alle recensenten werd geapprecieerd. Zowel Het goede boek als Nazomer toont met andere woorden de associatieve werking van het menselijke ge heugen. De stad Hulst en het hierin gelegen huis Tivoli vormen de ruimtelijke tegenhanger hiervan. Niet toevallig staan beide hoofdpersonages bekend als voyeur, iemand die de buitenwereld verinnerlijkt. Dat beide romans zoveel op elkaar lijken, hoeft niet te verwonderen want een erfenis brengt steeds dezelfde hei sa met zich mee en toont welke sporen het verleden nagelaten heeft. Terwijl in Een winterreis en Late vereffening de vader cen traal staat, ligt de focus deze keer op de relatie met de moeder. De onmogelijkheid om hun oedipale verlangens ten uitvoer te brengen, zorgt ervoor dat de vertellers van Het goede boek en Na zomer een haat-liefdeverhouding met vrouwen hebben. Zeeuws-Vlaanderen hangt in de literaire werken van Willem Brakman samen met het verleden van de personages. Naarmate zijn oeuvre evolueert, krijgt deze plaats echter een andere waarde toegeschreven. In Brakmans debuutroman Een winterreis gaat de hoofdfiguur hier op zoek naar de concrete realiteit, die een ware kwelling blijkt te zijn, en overheerst het negatieve. In de later verschenen romans Het goede boek en Nazomer wordt de realiteit van de geest verkozen boven de concrete werkelijkheid en bijgevolg vindt een omschakeling van negatief naar positief plaats. De weergave van Zeeuws-Vlaanderen raakt hierdoor ge fictionaliseerd: het Zeeuws-Vlaanderen uit Brakmans recentere publicaties geldt veeleer als een plaats in de geest dan als een re ferentie aan een daadwerkelijk bestaande locatie. Hierin treden dan ook opvallend minder geografisch-historische en autobio grafische details op dan in Een winterreis. Brakman lijkt in zijn li teraire werken dus de wereld die hij als kind tijdens zijn bezoek aan Zeeuws-Vlaanderen schiep boven de wereld die hij later gin der aantrof te verkiezen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 53