hebben dit boek als een roman beschouwd. Hoe beschouw je zelfd't boek? 1 t De ontstaansgeschiedenis van dit boek is anders, omdat ik die verhalen al had, zij het niet zo op elkaar afgestemd als De Meester van de Neerdaling. Toen ik ze nog eens las, nadat ik ze bijna twintig jaar niet in handen had gehad, zag ik er bepaalde elementen in die op elkaar kunnen betrokken worden. Toen heb ik ze helemaal herschreven. Eigenlijk vormen ze een roman Maar die tweedeling heeft iets te maken met de dubbelzinnig heid van de problematiek van Goed en Kwaad, dat het thema van de verhalen is. Die dubbelzinnigheid zit ook in de perso nages. Mevrouw Bentick of de groten der aarde' is geschreven op basis van bewaard gebleven brieven van historische figuren, die je uit het Frans en het Duits hebt vertaald. De fictie is hier nagenoeg volledig uit geschakeld, zodat je je gaat beperken tot het ordenen, toelichten en soms verklaren. Deze werkwijze vloeide voort uit de aard van het gevonden materiaal, maar stemt ook overeen met je huidige opvat ting van het schrijven en het gebruik van de verbeelding hierbij. Ik ben toevallig met het Bentick-archief in aanraking gekomen. Het werkelijkheidsgehalte van die documenten vond ik zo overweldigend en zo boeiend dat het mij onzin, sterker, zonde leek daar stof voor een roman uit te putten in de zin van: met eigen woorden navertellen wat daar in stond. Zoals die mensen tot leven komen in hun eigen woorden, dat kon ik niet ver beteren. Ik wilde proberen hun werkelijkheid, verborgen in stoffige dossiers, waarneembaar te maken. Gegevens uit de oorspronkelijke documenten die in de oorspronkelijke vorm te ingewikkeld en te archaïsch geformuleerd waren, heb ik samen gevat en in de inleidende en verbindende teksten verwerkt. Maar het belangrijkste, de ontwikkeling van standpunten, karakter, en drama, waar het echte leven uit spreekt, heb ik in hun eigen woorden behouden. Daar heb ik alleen maar uitge haald wat niet ter zake deed. Ik heb bewust mijn verbeelding zoveel mogelijk uitgeschakeld. Dat was trouwens niet nodig, want de werkelijkheid was in dit geval veel boeiender dan welke verbeelding ook maar kon zijn. We hebben het al over 'de waarneming' gehad. Hier had je nu volstrekt onvermengde waarneming van het verleden door de mensen zelf die het be leefd hebben. Ook de geschiedkundige gebeurtenissen van die tijd zie je door hun ogen, met een vaak heel ander perspectief en in een ander licht dan wij gewend zijn die zaken te be schouwen. Maar in het vervolg met 'Bentinck tegen Bentinck' is je werkwijze wel anders. Daar heb ik bewust voor een andere werkwijze gekozen omdat het documentatiemateriaal zo overweldigend uitgebreid was dat ik daarmee wel vijf dikke delen had kunnen vullen als ik hetzelfde principe gevolgd had. Het drama tussen Willem Bentinck en zijn vrouw, dat in Mevrouw Bentinck centraal staat, is bij wijze van spreken 'enkelvoudig', terwijl wat er naderhand met Charlotte Sophie gebeurt, wat zij allemaal meemaakt en onderneemt, op het chaotische af ingewikkeld is. Ik heb in dat tweede boek alleen daar oorspronkelijke teksten gebruikt waar die het beeld verlevendigden of verduidelijkten, of karakte ristiek waren voor Charlotte Sophie of een ander personage. Voor de rest beschrijf ik de gebeurtenissen in de trant van de biografie. Zou men dan het daarop volgende boek, 'De wegen der verbeelding', een reactie op deze werkwijze kunnen noemen? Want daar speelt de verbeelding dan weer een hoofdrol. Het is in ieder geval een spel met de verschillende functies die de verbeelding kan vervullen. In het dankwoord voor de P.C. Hooftprijs heb je gezegd: "Fantasieën bevatten vaak meer waarheid dan het werkelijk gebeurde of net 'echte'." Hoe bedoelde je dat? Als je je helemaal laat gaan in je verbeeldingswereld, dan komt uit het onderbewuste naar boven wat je bewust nooit zou prijs geven, nooit zou gebruiken als materiaal, maar wat toch eigen lijk voor jezelf volstrekt essentieel is. Iemand die iets leest wat naar mijn gevoel helemaal in mijn fantasie ontstaan is, iets

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 41