eenzelfde boek. Meen je dat de literatuur zich in deze rirhn ontwikkelen? "enting Zal Ik heb de indruk dat het op dit ogenblik een door veel vu vers als fascinerend ervaren procédé is. Een bijzonder voorheb van zon mengvorm vind ik Door de naamloze vlakte t Herman Portocarero: documentaire gegevens over Rimi a.n verblijf in Ethiopië, pure Verbeelding" p'ersoonl^ heid van de auteur resulterend in vereenzelviging, en dat all*' naadloos in elkaar vloeiend. aUes De roman Een gevaarlijke verhouding of Daal- en Bergse Brieven' kan men beschouwen als een vervolg op Zes liaisons dangereuses' van Choderlos de Laclos. Daarom is het ook een roman in briefvorm Daarin word je zelf ook een personage. De gevaarlijke verhouding uit de titel heeft deze maal mets te maken met een minnaar, maar met de relatie tussen het romanpersonage van De Laclos, de markiezin De Merteuil, en jezelf, als haar tegenspeelster. Wat is er nu zo re vaarlijk aan deze relatie? Het gevaarlijke is dat je zelf in een romanpersonage verandert doordat je een situatie schept waarin je in een letterlijk onmo gelijke verhouding tot het romanpersonage van een andere sc rijver komt te verkeren. Ik heb mij meester gemaakt van madame De Merteuil, maar zij is sterker. Zij neemt op een be paald moment m mijn boek het heft in handen en regelt haar eigen leven, via mij. Als schepping van Choderlos de Laclos is zij gebonden aan de rol, het karakter, die hij haar gegeven heeft, en daardoor superieur. Het probleem van madame De Merteuil, dat geleid heeft tot de droevige afloop van Les liaisons angereuses, is dat zij ondanks al haar intelligentie en raffine ment, niet immuun is voor jaloezie. In wezen komt die jaloezie voort uit angst voor het verlies van macht. In het geval van de markiezin De Merteuil betekent macht een geperverteerde vorm van liefde, de enige 'verhouding' die haar bevredigt. Zij verliest haar macht over Valmont omdat hij, voor het eerst, echt verliefd wordt op een ander. Ik heb willen proberen de kwetsbare vrouw los te pellen uit het cynische, volstrekt amo rele personage van madame De Merteuil. Daarom bevat mijn boek ook een verhandeling over 'misdadige' vrouwenfiguren in de literatuur: hun misdadigheid is meestal een gevolg van ver raad van verlaten worden door de geliefde. Dat is een werke- lijkheidsgegeven, een klassieke 'gevaarlijke' situatie voor zeer veel vrouwen in een bepaalde fase van hun leven. Nu ligt er tussen die twee correspondenten een scheiding van twee eeuwen, waardoor de constructie van het boek met helemaal gelo f- waardig is. Je hebt de fictie niet au sérieux genomen. Neen, het is een spel. Toen ik in de laatste brief van Choderlos de Laclos' roman las dat madame De Merteuil waarschijnlijk de wijk had genomen naar Holland, vond ik dat een mooi uit gangspunt. Behalve dat een correspondentie, of weik^ander contact dan ook, letterlijk onbestaanbaar is, is er ook ge sprake van een briefwisseling. Ik schrijf wel aan haar maar zij schrijft niet aan mij. Zij richt zich tot een invloed die ze om zich heen bespeurt, die haar bedrukt, en irriteert rmdat zr, niet veranderd wil worden. Het is een literair spel. Ook de schrijf sters Wolff en Deken komen, zij het indirect, m het boek voor, zij zijn min of meer betrokken bij de ontsnapping van madam De Merteuil uit haar Hollandse ballingschap. Het boek bevat dus allerlei knipogen naar de lezer. lazeker ik hoop natuurlijk dat het een lezer is die Les liaisons dangereuses kent en die op de hoogte is van de levenss van Bet^e Wolff en Aagje Deken. Of iemand die weel^at i Daal- en Bergse laan in Den Haag gewoond heeft en daar ge werkt heeft aan de tekst van 'Merlijn', een opera die hi]samen met Willem Pijper wilde schrijven. Waarschijnlijk heeft h vaak in de bosjes gewandeld waar ik mij het landhuis Valmon van madame De Merteuil gedacht heb, en zich daar verdiept in het personage van Merlijn de tovenaar, en in diens relatie met de tovenares Viviane/Morgane. Aan het slot van mi]n boek introduceer ik die figuren dan ook, en die worden op hun beurt weer door madame De Merteuil geannexeerd. Het boek 'De Meester van de Neerdaling' bestaat uit twee novellen, ZZn de eerste speelt in Nederland en de tweede in Venebe Duur zijn ook allerlei spiegeleffecten tussen die twee novellen. Sommigen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 40