Sommige feministen menen dat vrouwen anders schrijven dan nen en dat dit zelfs in het woordgebruik weerspiegeld wordt man' Dat gaat natuurlijk in grote trekken wel op, maar een PPr rangs schrijver, het zij man of vrouw, heeft een gedachtewereld een belangstellingssfeer, houdt zich bezit met dingen on niveau waar de verschillen te verwaarlozen zijn. Je kun? zeggen dat het werk van bijvoorbeeld Marguerite Yource^ typisch vrouwelijke kenmerken vertoont, waar het de kenf van de onderwerpen betreft. Maar een begaafde schrijfster af helemaal gericht is op de uitbeelding, de verwoording van vrouwelijk leven (ik denk aan Colette, en in onze tijd af? iemand als Margaret Atwood of Alice Munroe) en daarbij alk? wü betrekken wat zij zelf ervaart en waarneemt in haar dage lijkse werkelijkheid, zal een aantal observaties onder woorden brengen en een manier van reageren en zich uitdrukken vast leggen die juist de aandacht vestigen op aspecten van het leven die heel anders zijn voor een vrouw dan voor een man. Dat oeft overigens volstrekt geen verschil in kwaliteit te beteke nen. De roman Huurders en onderhuurdersdraagt als ondertiteleen fic tie maar is eigenlijk een kritiek op de fictie. Het personage Antonia Graving lijkt me een soort karikatuur van je eigen vroegere manier van historische romans te schrijven. Dit meisje heeft geen belang, stelling voor wat er om haar heen gebeurt. Zij beseft niet wat voor verhoudingen en intriges er in de woning worden op touw gezet. Zij leeft alleen voor de verre wereld van het antieke Rome. De werkelijk heid is voor haar zodanig onbelangrijk, dat zij niet eens een histori sche studie wil schrijven, maar een gefingeerd verhaal, een roman met de Bacchanalia als achtergrond. Zij is dus precies het tegendeel van wat je zelf nastreeft, want jij gaat steeds dichter op de werkelijk heid zitten, op historische documenten, waarbij de verbeelding steeds minder ruimte krijgt. Antonia Graving is, net als de meeste andere figuren in die roman, een simplificatie. Het zijn eigenlijk papieren poppetjes, wezens die een dimensie te weinig hebben, en niets beseffen van de ruimte waarin ze leven. Wat zich daar werkelijk afspeelt ontgaat hen. De enige die een 'gewoon' mens is, Dora, de huis sloof die zonder ambities of eigenwaan nederig en dienstbaar een sleurbestaan leidt, komt om het leven zodra zij het waagt ook een illusie te koesteren. Antonia Graving schrijft over schandalen in het antieke Rome, maar heeft geen flauwe notie van het schandaal dat in haar naaste omgeving wordt voor bereid: overname in het huis door een stel handelaars in ver dovende middelen. Je zou Antonia Graving de karikatuur kun nen noemen van een bepaald type van wetenschappers of van schrijvers die uit naïviteit of gebrek aan savoir vivre in het ver leden vluchten. In Huurders en onderhuurderskomen tal van spiegeleffecten voor. Dat is trouwens in veel van je boeken het geval. De elementen uit het klassieke verhaal van de Romeinse Bacchanalia blijken in de woning hun moderne tegenhanger te hebben. Meteen worden er ook voort durend verbindingen gelegd tussen verleden en heden. Het spiegel effect is een heel belangrijk element van de romanconstructie. Beïn vloeden deze elementen nu het verloop van het verhaal? Vanaf het moment dat ik ervoor gekozen had om Antonia Graving een roman over de Bacchanalia te laten schrijven, en ik van plan was uit te werken hoe het huis door de schurk achtige eigenaar in een centrum voor druggebruik wordt ver anderd, kwam ik er vanzelf toe om parallellen te onderstrepen. Steeds doken er nieuwe overeenkomsten op, zoals bijvoorbeeld tussen de scholieren, een jongen en een meisje, die regelmatig op bezoek komen bij de leraar die in het huis woont, en de jonge Aebutius en zijn geliefde uit het oorspronkelijke Bacchanalia- verhaal. Natuurlijk zijn die figuren en hun lotgevallen in heden en verleden niet identiek, maar er zijn aanknopingspunten waar het betreft het motief van misbruiken, corrumperen, van jonge mensen. Zo vind ik telkens kleine details, die nodig waren om die spiegeleffecten te suggereren. Dat ging vanzelf tijdens het schrijven. Het is het meest raadselachtige aspect van het schrijfproces, datjk nooit kan uitleggen, waar ik zelf altijd weer verbaasd over ben. 'Krassen op een rots' is ook weer tegelijk een essay, een verhaal en een reisverslag. Je noemt dit boek zelf'een mengelmoes van teksten Je hZt bttjkbaar veel van die vermenging van literatre genres m

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2019 | | pagina 39