intuïtie afging. Hij gebruikte ervaringen uit 21 "directe omge ving en soms die van juridische processen, welke hij met g ote belangstelling volgde. Zo schreef hij in de periode van de Duit se bezetting in Frankrijk een succesvol hoorspel gebaseerd op een rechtszaak. Ook voor Maigret in het wilde westen het hij zich inspireren door een proces. Zoals hij zich voor de romans ft dood van een gentleman, over een koloniale affaire in Afri a, en De klokken van Bicêtre, over een Parijs' hospitaal, u|tv°e"§ de achtergronden documenteerde. Simenon zei we eens t hi| weinig fantasie had. De ontleningen aan de werkelijkheid leid den vaak tot herkenning door betrokkenen. Soms werd mei een proces tegen de schrijver gedreigd. Typerend voor Simenon is zijn belangstelling voor de mens. Maigret is een speurder met begrip voor de dader, een polite man die als een soort dokter naar diens zwakten zoekt. De schrijver bezat een levendige belangstelling voor criminele medische en psychologische diagnostiek en las mede daan. ook Tsjechov en Somerset Maugham, auteurs die arts waren geweest. De belangstelling was wederzijds. De beroemde psy chiater Jung had het volledige romanwerk van Simenon, mei aantekeningen, in zijn kast staan. Psvche van de schrijver Als de Franse negentiende-eeuwse literatuurcriticus Sainfe Beuve gelijk had, dan was het leven van een kunstenaar v| belang aangezien zijn werk het resultaat is van diens tempen ment. Voor Georges Simenon gaat dit zeker op. De twee po j zijn karakter waren, enerzijds het koesteren van stabd te de gehechtheid aan de eigen omgeving, een eigenschap (te h van zijn vader geërfd scheen te hebben, dei mane zich sterk verwant voelde. Aan de andere kant stond de net veuze onzekerheid van zijn moeder. Zijn biograaf Assouline noemde Simenon een chronisch ins* biele man'. Hij voelde zich vaak gedwongen te verhiuzejj Frankrijk, in Amerika, in Zwitserland: "Hij verlaat de Verenj Staten zoals hij er is aangekomen: officieeigevoesmahg|| cieus om een aantal redenen. Zoals steeds als q denkt, is hij ten prooi aan een merkwaardig gevoe Het is personen als beperkte mensen uit de kleine burgerij. Hoewel hij daar gevoelsmatig en intellectueel ook toe behoorde, stond zijn koortsachtig leven, met veel reizen, maar ook met veel seks, met prostituees, met de vaste huishoudhulp en met andere vrouwen, buiten deze norm. Assouline formuleerde het als volgt: 'Ongeacht zijn maatschappelijk milieu, de aard van zijn gewone bezigheden, zijn familieomstandigheden of zijn be roep, blijft hij in een groot aantal gevallen iemand die van de norm afwijkt, op drift raakt en in een wereld belandt die hij niet kent.' Ook zijn romanfiguren, die een afsplitsing van hem zelf zijn, verwijzen naar zichzelf, hoe herkenbaar de wereld in en om hen ook is. In deze zin meent Pierre Assouline dat Simenon een universum heeft geschapen, maar geen wereld. In zijn jeugd was het geloof, het katholicisme, dat vooral zijn moeder aanhing, belangrijk. Als jongen was hij koorknaap uit volle overtuiging. Later in zijn puberteit brak hij met de kerk. Hij had de vrije seksualiteit ontdekt, waartegen de kerk zich keerde. Enerzijds associeerde hij zich met de vrij gevochten geest van een groepje kunstenaars in het Luiks milieu, ander zijds bleef hij trouw aan het behoudend politieke klimaat van thuis. Een zeker, of zelfs uitgesproken, antisemitisme behoorde hiertoe. Zijn vaardigheid met de pen gaf hem bij het dagblad de Gazette de Liége, waar hij als schoolverlater in dienst was getreden, de vrijheid een eigen column te schrijven, een hele serie te wijden aan het beruchte antisemitisch pamflet De Protocollen van de wijzen van Zion, dat hij volkomen serieus nam, hoewel het toen al als vervalsing bekend stond. De politieke voorkeur voor uiterst rechts en antisemitisme bleek geen jeugdzonde te zijn. Op volwassen leeftijd associeer de hij zich met een Franse royalistische partij, en gaf van, laten we zeggen, zijn reserve tegen joden blijk in zijn uitlatingen. Hoewel hij zich ook mengde in een verzoenende politieke beweging in de strijd tussen links en rechts eind jaren dertig. Tijdens de bezetting toonde hij zich een opportunistisch zakenman, die met alle partijen, en toch vooral de Duitse, in vrede wilde leven, om het publiceren van zijn werken niet te hinderen. De vijandigheid die zijn gedrag in kringen van het verzet opriep werd hem noodlottig. Geen arrestatie, maar wel een gedwongen vertrek was het resultaat, hoewel Simenon zelf hiervoor kort tevoren al had gekozen. Zijn broer Christian, die

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2018 | | pagina 23