voel van liefde vlamt op in het geregelde leven van de mossel kweker en dit is tegelijk de introductie van het kwaad. De drei ging tekent zich af in de dagelijkse gang van zaken Het was nog steeds druilerig weer. Hij ging naar de zee kijken, de schuimkoppen op de golven, de laaghangende, regenzwangere wolken die aan de hemel voortjoegen. In Mimille's bar grinnik te Porchet zoals gewoonlijk. Louis Cardis had zijn plaats aan e speeltafel weer ingenomen, zijn been in het gips, de kruk en naast hem. Doudou volgde hem zoals altijd als een grote waak hond, klaar om iedereen te bijten die zijn baas te na kwam. Lecoin was ervan overtuigd dat hij alles wist. Hij was misschien niet intelligent. Niemand had hem ooit iets geleerd. Maar even als een hond beschikte hij over een onfeilbaar instinct. Het kwaad wordt uiteindelijk zichtbaar in de moord op Alice, begaan door een buurman. Impressionisme De romans van George Simenon zijn onder meer geliefd door de atmosfeer die hij in het verhaal weet te leggen, broeierig, zwoel, regen, mist, sneeuw. Sommige romans zijn gedrenkt in atmo sfeer. De romans Maigret in de mist, oorspronkelijk Le port des bru mes (misthaven) en Donkere regen, zijn daar voorbeelden van. In het ene boek wordt het mysterie toegedekt door mist, in het an der speelt de herinnering aan een beklemd samenwonen bij een bitse tante in de stad Luik, waar het blijkbaar altijd regende. Simenon voelde zich verwant met schilders, met hun hand werk In een interview zei hij eens 'Wat de critici atmosfeer! noemen is niets anders dan op de literatuur toegepast imprest onisme'. Schilders die zijn voorkeur hadden zoals Bernard But-i fet Maurice de Vlaminck, een vriend van hem, en Henri Matis se 'schilderden echter in een veel krachtiger expressionistische of fauvistische trant. De schrijver had de invloed van schilde rijen ook helemaal niet nodig omdat hij van jongs af dein drukken van de omgeving in zich opzoog. Hij typeerde zichze tl in Luik, waar hij als jonge journalist voor de Gazette de Liem schreef, als 'een eeuwige jongeling die met de neus in de winfl en de handen in de zakken loopt, terwijl hij de geuren van <m kades en de steegjes opsnuift.' NEGERWIJK SIMENON Sfeertekening kan beklem ming of onrust versterken maar ook een gevoel van har monie voor de lezer versprei den, zoals het beeld van een avond in Panama-stad, in de roman Negerwijk, een stad die hij van een vakantiereis ken de: Het was de dag dat er muziek op het plein was. De elektrische lampen met hun maanwitte licht deden de bo men lijken op toneelbomen. De mensen liepen om de mu ziektent heen in twee duide lijke stromen, de mannen in de ene richting, de vrouwen in de andere, wat de gelegen heid bood om grapjes te ma ken bij iedere ontmoeting." De geconcentreerde vertellingen van Simenon, waarin het aan tal handelende personen beperkt blijft tot nooit meer dan twee of drie, zijn geen brede panorama's, zoals bij Honoré de Balzac, maar eerder een Vlaams miniatuur, waar de verfstreken, de zinnen, zich voorzichtig in een nauwkeurig beeld voegen. Een voordeel daarbij is dat het onderwerp niet door sociale of culturele aandacht gebonden wordt, maar door een zuiverheid naar verdieping streeft. Bij het schrijven van de roman De burgemeester van Veume merkte Simenon op, dat hij de plaats niet kende, maar gekozen had als een muzikaal motief. Dat lijkt een zinnige opmerking voor een schrijver, voor wie het ritme van de taal belangrijk is en die in wezen ook dichter is. Zo gezien schrijft Georges Simenon kamermuziek voor een paar instrumenten, met een basso continuo of een cello, die de herhalende grondmelodie speelt, en daaromheen bewegend de 'vertellende' viool. De diagnose Het is niet zo dat Simenon zonder voorbereiding alleen op zijn Noot van de redactie: in 1949 veranderde Liége in Liège.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2018 | | pagina 22