f ïf ém geduid, overtuigend gehuld in een atmosfeer van regen, of die van een bleke winterdag. Opvallend in het oeuvre is het herhaalde gebruik van dezelfde menstypes, dezelfde namen en een vergelijkbare opzet van het verhaal. Er is sprake van het hanteren van een mechaniek, zo als hij die als veelschrijver in het begin van zijn carrière toe paste. Hij vergeleek zichzelf met een ambachtsman die klokken of auto's maakte. In het begin van zijn schrijversleven deed hij al de voorspelling: "Een deel van mijn leven zal ik Fordjes 1 fabriceren en veel geld verdienen. Daarna zal ik voor mijn ge- noegen Rolls Royces maken!" Fatalisme Door zijn Maigret-romans kan Simenon bij de onderhoudende auteurs gerekend worden, maar voor zijn overige romans, veel groter in aantal, geldt dit niet. Simenon noemde deze 'moei lijke romans', 'roman durs'. De uit Luik afkomstige schrijver heeft zich onder noordelijke luchten thuis gevoeld. De regen en sneeuw zijn altijd overtuigende elementen in zijn boeken. I De geestesgesteldheid van de personen is niet Levantijns, zon- I nig, maar somber, naar binnen gekeerd. In zijn jonge jaren las I Georges Simenon bij voorkeur schrijvers als Dostojevski en I Gogol. De personages vaak beklemd in hun angsten, eenzaam- I heid of rancune, lijken bepaald door een onafwendbaar nood- I lot, zoals gedetermineerd in de naturalistische romans en ver- I halen van Émile Zola en Guy de Maupassant. De eigenschap- I pen door literatuurwetenschapper Ton van Anbeek genoemd als kenmerkend voor deze stroming NaturalismeWikipedia, 2017) komen dicht bij de personages van Simenon. Een ner- I veus en overgevoelig personage als middelpunt van het ver- I haal, ontnuchterd na hooggespannen verwachtingen in een I leven dat lijkt voorbeschikt. Een gevoel van fatalisme is veel van Simenons hoofdpersonen I eigen. Nadat Hans Kuperus, arts in Sneek, in de roman De moorI denaar, zijn overspelige echtgenote heeft gedood, keert hij blijkbaar zonder wroeging terug naar zijn woning en oude beroep. Ook keert hij terug in de vertrouwde kring van zijn vrienden in het café Onder de Linden. Hij tart de omgeving en i het lot met gewaagde uitspraken over zijn mogelijke schuld. In Le Locataire (de huurder) doodt Elie Nagéar, uit Istanbul op doorj reis naar Brussel, een Nederlands zakenman en berooft hem van zijn geld. Nagéar is zwaar verkouden en zou met zijn maï- tresse Sylvie Baron aan andere zaken kunnen denken. Maar voor zijn impulsieve daad moet hij vluchten. Een plan is er niet. Dan blijft een kamer in het pension van Sylvie Barons moeder in het troosteloze Charleroi over. Nagéar verschanst zich tussen de overige huurders en wacht af. Wanneer hij gear resteerd wordt, veroordeeld, en ingescheept voor levenslange dwangarbeid, verzet hij zich niet. De benauwende wereld van het pension kon Simenon overigens uit eigen ervaring schilde ren. Zijn moeder hield in Luik na het overlijden van de vader een pension waar studenten met karige bestaansmiddelen onderdak vonden. Begrensd door middelmaat Georges Simenon is wel eens getypeerd als de laatste auteur van de burgerlijkheid. Afgezet tegen de nieuwe wendingen in de literatuur is dat in zijn algemeenheid een tijdelijk houdbare stelling. Maar de af komst van Simenon uit de kleine burgerij van Luik was wel bepalend voor zijn kijk op het leven. Zijn vader was boekhouder bij een verzeke ringsmaatschappij, rustig en tevreden met zijn plek in de samenleving. Zijn moeder, in- Simenon tijdens een persconferen- telligenter, maar ook vrees- tie op Schiphol, 1965. achtig, religieus, wilde hoger op, maar vond dan haar passieve echtgenoot tegenover zich. Ze heeft de schrijfambities van haar zoon nooit echt gewaardeerd. Het hoogste wat ze zich kon voorstellen was, dat George ban ketbakker zou worden en dat zij achter de kassa zou staan. De burgerlijke wereld van de kleine ambachtslieden, de mossel kweker, de caféhouder, vormen het universum van de vertellin gen. De uitgebeelde mensen zijn geen denkers, maar doeners. In zijn politieromans toont Simenon geen belangstelling voor .vi) f, r - -

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2018 | | pagina 20