TUSSEN SPOREN EN BEWIJZEN 01 2 1° haar biografie van Marguerite Yourcenar uit 1990 vertelt 0> Josyane Savigneau over de papieren die Yourcenar in het jaar <g van haar overlijden verbrandde in de haard. "Ik dacht anders dat ik u met dat gebaar een plezier zou doen", zei ze tegen per- sonen die haar actie niet apprecieerden. "Un poète doit laisser UI des traces de son PassaSe; non des preuves. Seules les traces font rêver." Zou Marguerite bekend zijn geweest met deze woorden, die René Char schreef in La Parole en archipel (1962), dan zou ze die volgens Savigneau waarschijnlijk hebben onderschreven. Hoewel Un certain M. Piekielny van Francois-Henri Désérable was genomineerd voor de Prix Goncourt, werd het boek in de herfst van 2017 niet met die prijs bekroond. Jammer, want de aankondiging dat twee maanden later de première stond ge pland van een nieuwe verfilming van La promesse de l'aube zou beide boeken in de schijnwerpers hebben gezet. De in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, als Roman Kacew geboren auteur Romain Gary overleed in 1980 in Parijs, twintig jaar na zijn autobiografische boek dat in het Engels de titel Promise at Dawn kreeg, maar nog steeds niet in het Nederlands is verschenen. Wellicht brengt eventuele vertoning van de film in Nederland daar verandering in. Gary schrijft over zijn jeugd in Vilnius, waar hij als kind van zijn buurman het volgende verzoek kreeg: "Vertel in je latere le ven dat op nummer 16 in de Grote Pohulankastraat in Vilnius meneer Piekielny woonde." Het lijkt een onbeduidende mede- deling, maar het is er een die fantasie, verbeelding en dromen O oproept zoals de sporen doen, die René Char bedoelde in zijn La Parole en archipel. Onlangs vroeg ik een bevriend, reiszuchtig vogelaar die een be zoek aan Litouwen ging brengen of hij zo vriendelijk wilde zijn om bij een eventueel bezoek aan Vilnius in de Grote Pohulan kastraat een foto te maken van het beeldje dat Roman Kacew als kind voorstelt. Gerard stuurde me de foto die zijn vrouw daar maakte niet lang voordat ik het boek van F.H. Désérable Foto: Els Ouweneel

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2018 | | pagina 32