De eerste vraag die zich steeds weer bij mij opdringt, maar di ik nog nergens heb zien gesteld, betreft de titel. Broederland ach, dat lijkt duidelijk, deze roman gaat over het land van dé broederschap, maar waarom Titus? Is het zomaar een toevallig gekozen naam? Verwijst het ergens naar? Het deed mij al gauw denken aan de Gormenghas t-trilogie van Mervyn Peake, waarin de hoofdpersoon ook Titus heet. Een heel ander verhaal, uit een heel andere tijd, van een heel andere schrijver, en tege lijkertijd eenzelfde soort literaire fantasy; een verhaal waarin persoonlijke situatie en ervaring het vertrekpunt zijn voor een wereld van kleurrijke vertekening, waarin de feitelijke en emo tionele werkelijkheid poëtisch tot een nieuwe werkelijkheid uitkristalliseren; een kunstwerk, maar wel een kunstwerk waar in de persoonlijke geschiedenis van de auteur zichtbaar is. Misschien heeft het niets met elkaar te maken, kende Hulst Gormenghast niet eens, maar zelfs dan hebben ze alles met el kaar te maken, zijnde dezelfde soort fantasy, het soort fantasy dat Auke Hulst prachtig verwoordde via zijn Kai-avatar in Kinderen van het ruige land (Meulenhoff, 2012), de autobiogra fische roman waarmee hij naam maakte: 'Naderhand viel zo'n moment nauwelijks terug te roepen. Alsof je een bom hoorde afgaan - je schrok, keek weg, sloot je ogen, knipperde. Wat rest te waren scherven van een verhaal dat waargebeurd was, maar verzinsels nauwelijks oversteeg.' En: 'Kai wist best dat werke lijkheid en herinnering plooibaar waren, getekend door per ceptie'. Tegen het einde van die roman komt Auke/Kai tot de volgende conclusie: 'Als je de essentie correct in een onwaar heid wist te vatten, zou iedereen het herkennen als waarheid, als iets wat tegelijk het leven ontsteeg en geheel omhulde. De grens tussen het geleefde en het geschreven leven werd dan dif fuus - ze versmolten tot een nieuwe hyperrealiteit.' Dat is wat En ik herinner me Titus Broederland net als de Gormen- ghast-trilogie is, een waargebeurd verhaal dat verzinsel nauwe lijks overstijgt, werkelijkheid en herinnering waarvan de essentie plooibaar in een onwaarheid is gevat, waardoor het geleefde en het geschreven leven versmelt tot een nieuwe hyperrealiteit. Er zijn vele directe overeenkomsten tussen En ik herinner me Titus Broederland en Kinderen van het ruige land of de jeugd van Auke Hulst. Zo heeft Auke Hulst een tweelingbroer, net als de verteller en zijn broer Titus. In Kinderen van het ruige land zijn het Kai en Kurt, in het werkelijke leven Auke en Hans. En ja, ik weet dat Hans een jaar of twee ouder is, maar zoals met Kai en Kurt uit gebeeld, zijn de twee door de omstandigheden van hun jeugd heel dicht naar elkaar geduwd: ze sliepen in hetzelfde bed, komen op school in dezelfde klas, worden door het sociale iso lement van het gezin Hulst in zeer grote mate op elkaar aange wezen, gaan samen studeren, waarbij ze dezelfde kamer delen. En net als Brea en Titus trekken ze als gitaarmannen de wereld in, als de kern van de band De Meisjes, die inmiddels twee al bums heeft gemaakt. Dat verleden hoeft maar een klein beetje te worden opgerekt om tweelingbroers te worden, en daarbij wordt de essentie waarschijnlijk niet eens geweld aangedaan. En ja, door hun vrijgevochten, onverzorgde en geïsoleerde positie waren het ook duivelskinderen, kinderen waarmee de klasgenootjes maar beter niet om konden gaan. De onwaarheid is dat moeder is gestorven en vader is blijven leven, maar het is wel een onwaarheid waarmee Auke Hulst een tijd heeft geleefd, misschien nog altijd leeft. Op jonge leeftijd is Hulst al schrijver, met vooral ook belangstelling voor science fiction. Of zoals hij als Kai beschrijft: 'Hij schreef de dromen op in een schrift Het vuil van de dag, uitgestald in de slapen de ziel. Later zou hij de dromen betekenis kunnen geven door er verhalen van te maken. Stel dat ze zich afspeelden in de extra dimensies waarover natuurkundigen speculeerden. Waren de dromen dan even echt als de wereld?' Een verhaal waar hij met tussenpozen steeds weer aan werkt, is het verhaal Vrijstaat 'Stel dat de Vrijstaat die zijn vader voor ogen had gestaan daad werkelijk was uitgeroepen, met vader aan het hoofd. Nederland zou verarmd zijn, deze streek zou een Koeweit op kleigrond zijn geworden Alles was anders in de wereld die hij zich voor stelde: zijn vader was er nog, moeder was verdwenen vlak na Kais geboorte En ik herinner me Titus Broederland lijkt niet de uiteindelijke versie van dat verhaal, meer het verslag van (een deel) van de weg daarheen; de weg die de sciencefictionschrij ver ging naar een dieper en persoonlijker schrijverschap, want, in de woorden van Kai: 'Zijn hart was gekaapt door een ander, die hem keer op keer verlaten zou, en hem dingen zou afne-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2018 | | pagina 23