dat we niks anders konden dan de Harland Awards-romanr* 2016 uit te reiken aan Auke Hulst.' romanpn]s Dat is natuurlijk onzin. Als er binnen de Nederlandstalige boekenwereld ergens ov« eenstemming over is, dan is dat over het feit dat Auke Hnic* een geweldige schrijver is en En ik herinner me Titus Broederland een prachtige roman. Op zijn site verzamelde Hulst besnr* mgen en de lijst is indrukwekkend, waarbij hij de vele lezer/ recensies op de diverse boekensites niet eens heeft meeg/ nomen. De Standaard: 'Een fenomenaal beschreven, apocal^" wereld. Een opmerkelijk boek. Door de durf 5^ nieuwe genres binnen te smokkelen in de Nederlandstalig literatuur. En door de uitgekiende stijl, een unieke mengvofm van registers, bloemrijke passages, platte dialogen, en gezochte neologismen. De taal zou volstaan om dit boek boeiend te houden, maar daarboven krijgen we ook nog eens de hartver scheurende melancholie van de intiemste relatie denkbaar, die stukje bij beetje kapotgaat.' NRC: 'Een geslaagde mix van gen res psychologische roman, road novel en apocalyptische sci-fi ulst creëert een eigen mythische wereld, met een vreemde eigen taal AD: 'In virtuoze taal en prikkelende beelden wordt een ^herbergzame wereld opgeroepen, waar de mijnen 'bloed- pijpen heten en de tweeling in de hoofdrol als duivelsgebroed wordt beschouwd; een soort science-fiction, spelend in een parallel verleden.' De doelstellingen van de Harland Award Romanprijs gaven de jury de mimte om de aanduiding 'beste roman' genuanceerd in e vullen en een van de andere genomineerde romans te bekro nen, ïjvoorbeeld De Stad van de Alchemist van Natalie Koch Dat was in het licht van die doelstellingen, het promoten en imuieren van fantastische literatuur, zoals de Gouden Strop de thriller promoot, zelfs een verplichting. Het is dan ook be grijpelijk, zelfs terecht dat de bekroning vanuit de wereld van de genres werd bekritiseerd. Schrijfster en lezer Adinda Volkers verwoordde het als volgt: 'Wat mij betreft mag dit boek de komende hjd alle prijzen winnen die er te winnen zijn in het Nederlands taalgebied. Alleen - deze specifieke prijs1 was be doeld voor het beste Fantastische Boek, dus behorend tot de fantasy, sciencefiction en horror in de ruimste zin van het woord. Maar hoe ruim genomen ook, in mijn ogen is Ik her inner me Titus Broederland geen fantastiek. Niet helemaal. Op Facebook ontstond een heftige discussie over de stelling van uitgever en schrijver Jürgen Snoeren, dat sciencefiction, fantasy en literatuur verschillende genres zijn. De achterliggende ste - ling was duidelijk: En ik herinner me Titus Broederland is litera tuur en het is niet terecht dat die roman is bekroond met een prijs voor sciencefiction, fantasy en horror. De discussie over (fantastische) genres en literatuur wakkert steeds weer op, al decennialang. Die drang om romans en ver halen in helder afgebakende vakjes te plaatsen, zodat ze sne verhandeld kunnen worden, snel besproken, snel gevonden en geconsumeerd. Terwijl het binnen de literatuur/lectuur in alle opzichten een kwestie is van geleidelijke verschuivingen, grijze gebieden. Kunstenaarschap en vakmanschap, een geleidelij e intensivering van persoonlijke beeldspraak of standaardpatro nen van emotionele naar rationele betrokkenheid. Een com plex samenspel van diverse factoren die in het speelveld van het verhaal een complex evenwicht zoeken. En ik herinner me Titus Broederland is zo'n roman die dat zichtbaar maakt. De autobiografische wortels van deze 'apocalyptische sci-fi wor den wel degelijk onderkend, bijvoorbeeld in de NRC: Hulst groeide op in het Oost-Groningse dorp Denemarken. In het landschap van Titus Broederland tref je sporen van die Groning se wortels. Dat het delven van aardbloed de bodem onrustig maakt, is niet vreemd voor een schrijver die werd geboren op de gasbel van Slochteren. De boeren drinken het Groningse 'fladderak' (sterke drank) en lezen 'bokkeblaadjes' (huis-aan- huisbladen), een verwijzing naar Hulsts jonggestorven vader, de Groningse journalist Ton Hulst, die onder meer het Sloch- terse Bokkeblad uitgaf. Na zijn vaders dood werden Hulst en de andere kinderen min of meer aan hun lot overgelaten, n Trouw omschreef hij zijn moeder als een 'amalgaam van Anne- marie Jorritsma en Ramses Shaffy'; een politiek actieve bohé mienne die haar kinderen verwaarloosde. Die jeugd heeft hij verwerkt in zijn meest succesrijke roman Kinderen van het Ruige Land (2012). Ook deze nieuwe roman gaat over half verweesde, ontwortelde kinderen in een bos.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2018 | | pagina 22