Een van de grote verdiensten van de dagboeken is ook dat ze een fascinerend licht werpen op de dagelijkse beslommeringen van een leven in oorlogstijd. Op de achterdocht (ook in eigen kring), op de toenemende intimidatie, terreur en vervolging. Dat ben ik nooit eerder op deze schaal in een literair werk tegengekomen. Woonde ze aanvankelijk nog bij haar ouders, later duikt Hanny Michaelis onder. Ze geeft feilloos aan hoe het is om in een vreemd milieu te overleven. En hoe ze tegenover haar weldoe ners worstelt met tegenstrijdige gevoelens als afkeer en dank baarheid. Steunpilaar is haar passie voor muziek en literatuur. Literatuur die ze onbarmhartig van commentaar voorziet: 'Van Shelley heb ik me door Prometheus unbound heengeworsteld, ik vond er niets aan, stomvervelend, zwak van opzet en ont knoping en allerminst sfeergevend.' Ze heeft dus absoluut geen last van ontzag voor grote namen. Haar natuurbeschrijvingen zijn eveneens opmerkelijk en af en toe bijna Nesciaans het geheimzinnige, schemergroene Gein Tegelijkertijd ver bloemt ze niet hoe ze kan zwelgen in gedachten aan haar ge liefde en soms verafschuwde leraar Binnendijk of in dromerijen over haar favoriete medeleerling van dat moment. Haar ouders overleefden de oorlog niet. Zelf zou ze later als dichteres vooral bekend worden als de vrouw en zielsverwant van Gerard Reve. Wat een onderschatting van een groot schrijf ster. Maar goed, dat kan een gevolg geweest zijn van haar eigen torenhoge kwaliteitsnormen ten aanzien van haar werk, waardoor ze niet met de dagboeken naar buiten wilde komen. Ik heb haar magnum opus gelezen - nu op naar haar Verzamel de Gedichten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2017 | | pagina 8