opnamen van belangwekkende, maar voor het mechanisch oog verboden memorabilia, portretten, curiosa, bibelots, monu menten, lijkkisten of grafkisten in sombere crypten, dat alles steevast voor een respectabel doel en/of uit cultuurhistorisch verantwoordelijkheidsgevoel, slaagt er niet in om fatsoenlijke foto's in het paleis te maken. Sluwe en snelle tienermeisjes met schijnheilig gladde, Japanse gezichtjes lukt het zonder moeite. Tegen hen hebben de alomtegenwoordige suppoosten van beiderlei kunne geen verweer; ze zijn te kwikzilverachtig, ze wekken te verwarrende associaties en affecten in de breinen en organen van hen, die dit enorme magazijn van vermoeide pronk bewaken. De hertog van Reichstatt op zijn doodsbed; gravure van Franz Xavier Stöber. Het doel binnen het doel is de sterfkamer van Napoleon II, ko ning van Rome, hertog van Reichstadt (Reichstatt volgens de puristen), 'het Arendsjong': Napoléon Francois Joseph Charles respectievelijk Napoleon Franz Joseph Karl Bonaparte, de half slachtig weggemoffelde zoon van de komeetachtige Keizer der Fransen. Na diens definitieve nederlaag bij Waterloo deed hij

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2017 | | pagina 72