tc NO In de straat van de antiquairs hoor ik bijna elke dag mijn naam in het glas van de etalages en bijna elke dag groet ik mezelf om de voorwerpen niet te vergeten die ik niet wou of niet wil kopen: spiegels en klokken vol tierelantijntjes als in het huis van mijn vadersvader, kleine schoolbanken zoals in het schooltje van mijn kinderjaren, boeken die uit angst hun bladen te verliezen geen bladzij schrijfruimte meer hebben, grote heiligen waar niemand meer bij bidt omdat niemand zich nog het gebeden- 2 boek herinnert. Ik bekijk me in de etalages als een stuk antiek en in de weerspiegeling van het vensterglas bekijken zich de kastanjebomen in de maand mei, alsof het nooit meer herfst zal worden. Vlakbij, heel vlakbij, meen ik het water van de Schelde K™ te horen komen en gaan, komen en gaan... Moeder had een antiquairsziel en wist het huis te doen lijken °P een kopie van 19de-eeuws Europa. Bij haar vriendin Senta Qm Kram, van beroep antiquair, kocht ze eens een toverlantaarn om in de salon van ons huis mijn beelden te projecteren en aan bezoekers te tonen dat ik de bietser van het gezin was en hoe LU ik mijn jonge jaren verdeed met het lezen van romans en dicht- VJ Q bundels. q Het is voor mij geen pretje op mijn rug al mijn onbegonnen of op de klippen gelopen plannen mee te sjouwen. Op den E duur rest je geen rug meer als je hem zo bederft. Ik weet niet O eens meer waar al die plannen gebleven zijn: in de houten of ijzeren of glazen voorwerpen uit antiekwinkels, of in de oude meubelen thuis. Ik zou echt niet meer kunnen zeggen waar de film gebleven is die ik dacht te zullen maken en die jullie O zouden zien en horen zoals ik het jullie zeg: muziek van Mozart en Schumann, beelden met luchten vol blauwgrijze treurnis uit de grote Italiaanse cinema, het weergaloze woord van het dialogerende stel, maar niet de stilte waarmee alles eindigde. Evenmin zou ik mijn pelgrimage naar Yemen en Abessinië W 11\

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2017 | | pagina 64