a Marienbad, waar de lijnen van waarheid en fictie dooreei
lopen. De decadente erotische tekeningen van de jugendstil
artiest Aubrey Beardsley vormen een achtergrond bij de thema
tiek van verwisseling van sekse of lesbische liefde, aanwezij
als stilering in het gedicht Zeppelins. Zoals ook de titel van di
bundel, Mercantile marine engeneering, waarvoor hij de Arkprij
van het Vrije Woord kreeg, alleen een klankwaarde vertegen
woordigt en niet refereert aan een bedrijf voor scheepsherste
in Antwerpen.
Woensdagnacht nog, in de zeppelins:
"Oh! Kijk!"
"Het is de maan die glijdt onder onze
dijen.
"lei, nos sommes seules."
"Ja, Pierre, hier zijn we goed."
De mot zit in de fin de siècle pels
en telkens, werkelijk telkens ze zegt:
"voel dit", kreunt ze
ze zegt: "voel dit", en Pierre kreunt.
Zij, zij heet Margariet, zij zij Pierre
Net als de harde lichtgroene pioen
die heel hevig tenger tracht te ontstaan
knarsen door de zone zoekend naar nagels29
Het maniëristisch karakter, zag Conrad zelf eerder 'in het ver
lengde van het estheticisme van de late romantici en symbo
listen: erotiek, morbiditeit, melancholie en sublimatie.' Grote
woorden die niet verhinderen dat de vroege gedichten effect
bejag en een maniertje lijken te worden, waarbij de dichter
in een zelf gekozen valkuil stapt van gekozen distantie en ma
niërisme. Zijn werk zou daarna een meer expressieve en inti-
mistischer poëzie zijn.'30 Na zijn laatste verzamelbundel 'As'
kwam hij met een nieuwe serie, geschreven bij zijn surrealis
tische fotocollages.31 Hij toont zich hier verwant met de
Franse negentiende-eeuwse symbolistische dichter Stéphane
Mallarmé, schrijver van onder meer het muzikale klankdicht