a Marienbad, waar de lijnen van waarheid en fictie dooreei lopen. De decadente erotische tekeningen van de jugendstil artiest Aubrey Beardsley vormen een achtergrond bij de thema tiek van verwisseling van sekse of lesbische liefde, aanwezij als stilering in het gedicht Zeppelins. Zoals ook de titel van di bundel, Mercantile marine engeneering, waarvoor hij de Arkprij van het Vrije Woord kreeg, alleen een klankwaarde vertegen woordigt en niet refereert aan een bedrijf voor scheepsherste in Antwerpen. Woensdagnacht nog, in de zeppelins: "Oh! Kijk!" "Het is de maan die glijdt onder onze dijen. "lei, nos sommes seules." "Ja, Pierre, hier zijn we goed." De mot zit in de fin de siècle pels en telkens, werkelijk telkens ze zegt: "voel dit", kreunt ze ze zegt: "voel dit", en Pierre kreunt. Zij, zij heet Margariet, zij zij Pierre Net als de harde lichtgroene pioen die heel hevig tenger tracht te ontstaan knarsen door de zone zoekend naar nagels29 Het maniëristisch karakter, zag Conrad zelf eerder 'in het ver lengde van het estheticisme van de late romantici en symbo listen: erotiek, morbiditeit, melancholie en sublimatie.' Grote woorden die niet verhinderen dat de vroege gedichten effect bejag en een maniertje lijken te worden, waarbij de dichter in een zelf gekozen valkuil stapt van gekozen distantie en ma niërisme. Zijn werk zou daarna een meer expressieve en inti- mistischer poëzie zijn.'30 Na zijn laatste verzamelbundel 'As' kwam hij met een nieuwe serie, geschreven bij zijn surrealis tische fotocollages.31 Hij toont zich hier verwant met de Franse negentiende-eeuwse symbolistische dichter Stéphane Mallarmé, schrijver van onder meer het muzikale klankdicht

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2017 | | pagina 46