DE PINK POETS, NEO ROMANTIEK EN MANIERISME -ö Genootschap de Pink Poets (1972-1982) IS) 0J 01 Dichtersgroepen en literaire stromingen met een program waren vanaf de zestiende eeuw een bekend fenomeen. Dichters en schrijvers die op een vastgestelde dag bijeen kwamen om te eten, te drinken en te discussiëren, inclusief de manifesten die daarbij hoorden. Zo'n 'cénacle', maaltijdgenootschap, ont stond bijvoorbeeld rond Charles Nodier en Victor Hugo, herau ten van de Romantiek, en later om Stéphane Mallarmé, de dinsdagavonden van de Symbolisten, 'les Mardistes'. In de jaren zeventig vond in Antwerpen een kleine opleving van het cénaclisme plaats toen dichters Nic van Bruggen en Patrick Conrad op 22 november 1972 in patisserie Thys, zo gezegd tijdens het eten van roze roomijs, het intellectueel genootschap 'Pink Poets' oprichtten. De roze kleur was in dit geval geen ken merk van homoseksuele geaardheid, maar een hip, elitair tin tje, vergelijkbaar met de 'fine fleur' of 'the very pink in the mode'.1 Ze keerden zich tegen het 'nieuw-realisme' van dichters die in het Gentse tijdschrift Yang publiceerden.2 Auteurs als Paul Snoek, Henri-Floris Jespers en Hugues C. Pernath gingen deel uitmaken van de kring. In totaal bestond het ge zelschap tot 1982 uit een dertiental gecoöpteerde leden en een aantal corresponderende verwante kunstenaars en intellectue len, waaronder cineast André Delvaux, verfilmer van romans van Daisne en Yourcenar. Tot ereleden had het collectief be noemd de oudere introspectieve dichter, prozaïst Maurice Gilliams en de experimentele auteur Ivo Michels. Maandelijks zag men elkaar op een diner in de Vereniging voor Europese culturele uitwisseling. Na tien jaar ontbonden Conrad en Van Bruggen het genootschap door een eenvoudige persmede deling.3 •mm

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2017 | | pagina 37