Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken
en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen,
totdat Hij het oordeel zal uitbrengen tot overwinning.
En in Zijn Naam zullen de heidenen hopen.
Het was een ogenblik doodstil. Verbluft keek ik de gemeente
secretaris aan. Op de gang was slechts het ratelende geluid van
een koffiekarretje te horen. De functie van eenheidsmanager
leek mijlenver weg. Ik zei geen woord.
De personeelsfunctionaris doorbrak de stilte en vroeg mij hoe
ik mijn rol als eenheidsmanager dacht in te vullen. Ik hoorde
mijzelf mompelen dat als beide gemeenten al jaren langs elkaar
heen leven, gesymboliseerd door een liggend streepje tussen
hun namen, het niet eenvoudig zou zijn de beide kampen
Dienstverlening en Bedrijfsvoering onder één noemer te bren
gen. Met ijzige stem beëindigde de gemeentesecretaris vrijwel
onmiddellijk het gesprek.
Ik vroeg mijn sollicitatiedokter zich meer in te spannen voor
functies, waarin mijn competenties, die uit de testen naar
voren waren gekomen, het beste tot hun recht zouden komen.
Een paar dagen later viel mijn oog op een personeelsadverten
tie in De Tubantia.
Er stond een vacature in voor de functie van kunstcriticus. Ik
mocht, na bemiddeling van mijn sollicitatiedokter, komen
solliciteren. Het gesprek resulteerde in het aanbod om twee
maanden op proef te komen. In die periode diende ik minimaal
drie recensies te schrijven over kunstuitingen in de breedste zin
van het woord, die momenteel te zien waren in diverse musea
in Amsterdam en die de komende maanden de provincie Over
ijssel zouden aandoen. Onmiddellijk begon ik mij te verdiepen
in de kritieken, die al in de kunstkaternen van de landelijke
dagbladen waren verschenen. Ook las ik de informatie die door
de kunstenaars zelf via internet was verspreid en ik nam nota
van de programmaboekjes, die ik had aangevraagd.
Mijn tour begon in het Rijksmuseum te Amsterdam. Daar ex
poseerde een kunstenaar, die een aantal van de daar aanwezige
schilderijen met gele etiketten had beplakt. Hierop stond com
mentaar op de kunstwerken te lezen. Hierin benadrukte de
kunstenaar dat volgens hem de vraag centraal moet staan wat
het doel van kunst is, waarbij de nadruk gelegd dient te worden