BALLUSTRADA OPTIMA FORMA De eerste dertig jaren van Ballustrada zitten erop. Van een re- O gionaal literair tijdschriftje heeft B. zich ontwikkeld tot een lan- delijk blad. (Maar wat dan nog, spreekt de God van Nederland De redactie bestaat uit drie Mannen van Papier. Ze zijn ver knocht aan tastbare exegese. Is dat niet trekken aan een dood literair paard, wordt er af en toe met nauwelijks verhuld mede lijden gevraagd. De toekomst is immers digitaal. Het niet zo verrassende antwoord is dan: wij gaan door tot aan de scheme ring der tijden. Niemand van de redactie kan zich het einde van het Papieren Tijdperk voorstellen. Vandaar de zorg om een fraai fysiek tijdschrift in stand te houden. Dat gebeurt overi gens in samenwerking met een parallelle grafische en techni sche redactie, en een aantal vaste medewerkers. Ballustrada heeft enkele honderden abonnees. Dat lijkt weinig, maar voor een onafhankelijk, literair periodiek is het veel. Van die abonnees zijn er vijfenveertig Vriend; dat houdt in dat ze meer betalen dan het abonnementsgeld. Zij geven de redactie extra mogelijkheden wat betreft omvang en uiterlijk van het blad. Want het tijdschrift wordt weliswaar in samenwerking met uitgeverij Liverse uitgegeven, maar de redactie is en blijft zelf standig. En zelfstandig ben je pas als je zelf de rekening betaalt. Jarenlang trok Ballustrada schouder aan schouder op met Zeeuws Tijdschrift, een provinciaal cultureel magazine. Er werd samengewerkt, ruzie gemaakt, gezamenlijk opgetreden en ui- jjj teraard vaak vals gelachen. Die tijd is voorbij. Hoofdredacteur üf Paul van der Velde heeft na enkele decennia van grote betrok kenheid besloten om te stoppen. Misschien was de aanleiding

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2017 | | pagina 7