BALLUSTRADA OPTIMA FORMA
De eerste dertig jaren van Ballustrada zitten erop. Van een re-
O gionaal literair tijdschriftje heeft B. zich ontwikkeld tot een lan-
delijk blad. (Maar wat dan nog, spreekt de God van Nederland
De redactie bestaat uit drie Mannen van Papier. Ze zijn ver
knocht aan tastbare exegese. Is dat niet trekken aan een dood
literair paard, wordt er af en toe met nauwelijks verhuld mede
lijden gevraagd. De toekomst is immers digitaal. Het niet zo
verrassende antwoord is dan: wij gaan door tot aan de scheme
ring der tijden. Niemand van de redactie kan zich het einde
van het Papieren Tijdperk voorstellen. Vandaar de zorg om een
fraai fysiek tijdschrift in stand te houden. Dat gebeurt overi
gens in samenwerking met een parallelle grafische en techni
sche redactie, en een aantal vaste medewerkers.
Ballustrada heeft enkele honderden abonnees. Dat lijkt weinig,
maar voor een onafhankelijk, literair periodiek is het veel. Van
die abonnees zijn er vijfenveertig Vriend; dat houdt in dat ze
meer betalen dan het abonnementsgeld. Zij geven de redactie
extra mogelijkheden wat betreft omvang en uiterlijk van het
blad. Want het tijdschrift wordt weliswaar in samenwerking met
uitgeverij Liverse uitgegeven, maar de redactie is en blijft zelf
standig. En zelfstandig ben je pas als je zelf de rekening betaalt.
Jarenlang trok Ballustrada schouder aan schouder op met
Zeeuws Tijdschrift, een provinciaal cultureel magazine. Er werd
samengewerkt, ruzie gemaakt, gezamenlijk opgetreden en ui-
jjj teraard vaak vals gelachen. Die tijd is voorbij. Hoofdredacteur
üf Paul van der Velde heeft na enkele decennia van grote betrok
kenheid besloten om te stoppen. Misschien was de aanleiding