die bezoeken echt organiseren zonder dat de locatie van het werk onthuld wordt lijkt onmogelijk, tenzij die locatie con stant gewijzigd wordt en strikte geheimhoudingsregels geëer biedigd worden - maar in het illegale milieu gelden andere regels dan in het reguliere circuit. Hoe lang zou men dit kun nen volhouden voor het misloopt en iemand voor veel geld zijn mond voorbijpraat, of voor een zich als bezoeker uitgeven de rechercheur of tipgever de nodige informatie vindt die tot een doorbraak in het onderzoek kan leiden? De Spaanse autoriteiten dringen aan op doortastende maat regelen, wat leidt tot een hoog oplopend conflict tussen Neder landse en Spaanse politieteams. Op het internet duiken de eer ste bezoekersverslagen op: echt of vals, grappen of vermomde reclame voor de illegale tentoonstelling? Het valt onmogelijk te zeggen, maar de omgeving van Den Bosch wordt nu wel tot op de vierkante centimeter uitgekamd, alsnog zonder enig resul taat. Naarmate de zaak aansleept en er niet de minste vooruitgang wordt geboekt, rijst bij de Spaanse autoriteiten het vermoeden dat de Nederlanders eigenlijk heimelijk blij zijn met de terug keer' van het werk naar Den Bosch en helemaal niet van plan zijn de misdaadorganisatie achter de 'kunstnapping' te ontmas keren en voor het gerecht te brengen - en nog minder om het werk terug aan het Prado te bezorgen. Het conflict escaleert, het regent beschuldigingen en ontkenningen en er volgt zelfs een diplomatieke rel. In Spanje worden enkele Nederlandse toeristen lastiggevallen de betrekkingen tussen de twee landen verzuren nog meer en in de media wordt Nederlanders aangeraden om voortaan op vakantie te gaan in 'veiliger' landen. Ook in Spanje geeft men nu de landgenoten de raad om Nederland beter te mijden. De relaties tussen de twee landen - politiek, diplomatiek, en in het algemeen - bereiken een historisch dieptepunt. Er verschijnen satirische stukken waarin wordt beweerd dat een militair tref fen onvermijdelijk wordt en dat een mobilisatie nakend is. Als reactie hierop verschijnen op sociale media in beide landen al dan niet ernstig bedoelde campagnes als 'Bombardeer het Rijks museum', 'Snijd het Iberisch schiereiland los van het Europese

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 74