BOSCH GAAT ONDERGRONDS
De tuin der lusten is gestolen! Het nieuws haalt wereldwijd de
krantenkoppen en al snel gonst het internet van de commen-
5? taren over de 'kunstroof van het millennium'. Een blijkbaar
uitzonderlijk goed georganiseerde bende wist op een nacht alle
beveiligings- en alarmsystemen van het Prado in Madrid te om-
zeilen en ontvreemdde het vermaarde drieluik van Hiëronymus
C Bosch. De roof werd pas de volgende ochtend vastgesteld. Het
18 museum werd onmiddellijk gesloten voor het publiek en de
.V* politie startte een diepgaand onderzoek. Aangezien een werk
van dergelijke allure volslagen onverkoopbaar is op de kunst
markt, neemt men aan dat de daders een losgeld zullen vragen.
Tot nu toe heeft niemand echter de roof opgeëist. De grootste
vrees is nu dat het werk tijdens de diefstal is beschadigd. De
museumdirectie, de Spaanse regering en kunstliefhebbers in
de hele wereld hopen vurig dat het werk zo snel mogelijk on
geschonden terugkeert naar zijn vaste stek in het Prado. Enkel
in Nederland durven sommigen luidop dromen van een terug
keer van de triptiek naar de stad waar deze werd geschilderd.
De tijd verstrijkt, er komt maar geen nieuws, er wordt geen
losgeld geëist en het onderzoek levert niets op. Geruchten doen
de ronde dat het werk binnenkort tegen veel geld te bezich
tigen zal zijn op een geheime locatie in of in de buurt van
Den Bosch. De kandidaten zouden er na betaling van een fors
bedrag geblinddoekt heengevoerd worden vanop een steeds
wisselende plaats van afspraak die pas op het allerlaatst wordt
bekendgemaakt, een kwartier kijktijd krijgen en dan weer ge
blinddoekt teruggevoerd worden. De Nederlandse en Spaanse
politie voeren samen onderzoek naar deze 'illegale tentoonstel-
Ég| ling' die heel toepasselijk 'Bosch gaat ondergronds' zou heten.
Voor zover men weet gaat het hier om een kwalijke grap, want