BOSCH GAAT ONDERGRONDS De tuin der lusten is gestolen! Het nieuws haalt wereldwijd de krantenkoppen en al snel gonst het internet van de commen- 5? taren over de 'kunstroof van het millennium'. Een blijkbaar uitzonderlijk goed georganiseerde bende wist op een nacht alle beveiligings- en alarmsystemen van het Prado in Madrid te om- zeilen en ontvreemdde het vermaarde drieluik van Hiëronymus C Bosch. De roof werd pas de volgende ochtend vastgesteld. Het 18 museum werd onmiddellijk gesloten voor het publiek en de .V* politie startte een diepgaand onderzoek. Aangezien een werk van dergelijke allure volslagen onverkoopbaar is op de kunst markt, neemt men aan dat de daders een losgeld zullen vragen. Tot nu toe heeft niemand echter de roof opgeëist. De grootste vrees is nu dat het werk tijdens de diefstal is beschadigd. De museumdirectie, de Spaanse regering en kunstliefhebbers in de hele wereld hopen vurig dat het werk zo snel mogelijk on geschonden terugkeert naar zijn vaste stek in het Prado. Enkel in Nederland durven sommigen luidop dromen van een terug keer van de triptiek naar de stad waar deze werd geschilderd. De tijd verstrijkt, er komt maar geen nieuws, er wordt geen losgeld geëist en het onderzoek levert niets op. Geruchten doen de ronde dat het werk binnenkort tegen veel geld te bezich tigen zal zijn op een geheime locatie in of in de buurt van Den Bosch. De kandidaten zouden er na betaling van een fors bedrag geblinddoekt heengevoerd worden vanop een steeds wisselende plaats van afspraak die pas op het allerlaatst wordt bekendgemaakt, een kwartier kijktijd krijgen en dan weer ge blinddoekt teruggevoerd worden. De Nederlandse en Spaanse politie voeren samen onderzoek naar deze 'illegale tentoonstel- Ég| ling' die heel toepasselijk 'Bosch gaat ondergronds' zou heten. Voor zover men weet gaat het hier om een kwalijke grap, want

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 73