175.000 op. Deze winst incasseerden ze via de banken om in dezelfde consumptiemaatschappij te stoppen. Ze financier den bedrijven die konden uitgroeien tot multinationals die machtiger zijn dan landen. Zoals gezegd hadden ze geluk. Ze profiteerden niet alleen van de stijgende werkgelegenheid na de Tweede Wereldoorlog maar ook van de gevolgen van nieuwe technologieën. Zaken als de computer en draagbare muziek, die wij nu als normaal beschouwen, kwamen vanaf de jaren zeventig op de markt. Zulke innovaties vergrootten de impact van de consumptie maatschappij, doordat er op nog meer manieren geconsumeerd kon worden. Naast de technologische waren er ook medische doorbraken, met name in de cardiologie en de behandeling van bepaalde kankersoorten. Op hun oude dag kunnen ze langer en gezon der leven. In lijn met het consumptiepatroon van deze generatie werden geleidelijk de regels ontmanteld die het leen- en speculatie gedrag van banken in toom moesten houden. De generatie vóór hen had die ingesteld om een tweede Grote Depressie te voorkomen. In de jaren tachtig en later profiteerden ze van woekerwinsten, tot aan de recente bankencrisis. Rijk geworden door hun tomeloze consumptiedrift beloonde de maatschappij hen: tegen de tijd dat ze met pensioen gingen, mochten ze met behoud van hun levensstandaard op hun zestigste met prepensioen. Zoals gezegd hebben ze iedereen in hun omgeving nat gemaakt. Ze hebben de vooroorlogse generatie afgeschilderd als een starre, j onderdrukte en alles verzwijgende groep. Ze verwierpen hun sobere, spaarzame levensinstelling en joegen vervolgens hun erfenissen erdoorheen. Ze waren nog niet geboren toen de Grote Depressie er was en konden zich daarom niet voorstellen dat zoiets zich voor zou doen. Ze hadden enkel economische vooruitgang meegemaakt. Hun zorgeloze instelling gaven ze door aan de generaties na hen. Die latere generaties hadden echter niet hetzelfde extra geld en dezelfde kansen op de arbeidsmarkt en moesten daarom lenen als ze de levensstandaard waarmee ze waren opgegroeid, wilden handhaven. Zo groeiden er generaties op met een creditcardmentaliteit: consumeer nu, betaal later.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 54