In de hal van het bedrijvenpand waar Peter werkte, was er elke maand een Zeepkist-bijeenkomst. Kleine bedrijfjes en ZZP'ers konden zich daar presenteren en profileren. Netwerken was im mers essentieel en daar moest je als kleine zelfstandige actief mee bezig zijn. Afdalend van de vijftiende verdieping waar hij werkte, op weg naar de parkeergarage onder het gebouw, was Peter er al een paar keer langsgelopen, toen hij een paar maanden geleden op zijn schouder werd getikt. Ernst, een collega van twintig jaar geleden, bleek voor zichzelf te zijn begonnen en nu dus te moe ten netwerken en zeepkisten. Het leek wel of hij zijn grijze pak in al die jaren niet had uitgedaan, en ook zijn grijns was on veranderd. Maar het was geen onaardige vent en dus maakten ze een praatje, over de markt, de opdrachten, soms over het verleden, en dat bleven ze bij de volgende zeepkistmeetings doen. Ernst deed voortdurend voorstellen voor dingen die Peter kon gaan doen, want opdrachtgevers zaten te springen om goede krachten. Peter hoorde het glimlachend aan. Tijdens de receptie vond iedereen dat Sas het uitstekend voor elkaar had. Dat zouden zij ook wel willen, ermee ophouden en leuke dingen gaan doen. Dat ze hier allemaal stonden omdat ze niet weg konden en dat ze alleen maar dingen deden die niet leuk waren, ontnam Peter bij voorbaat de energie zich ergens voor in te zetten. Hoe raar zat het toch allemaal in elkaar! Sasja had dat deprime rende gebrek aan betrokkenheid nooit gehad, en daar had Peter respect voor, maar juist haar positieve werkhouding had elke vooruitgang tegengehouden. Nou ja, de bedrijfscultuur was er ook debet aan, maar het was een feit dat iedere keer wanneer er positieve ontwikkelingen waren, het noodzakelijke groeiproces naar een meer volwassen organisatie, zoals externe advies bureaus dat noemden, Sasja dat proces weer wist te stagneren. Ze deed dat door eerst mee te gaan in die ontwikkeling en dan op een ongelukkig moment aanvullingen of kleine bijstel lingen te suggereren en dan uitgebreid over details te gaan be togen. Concrete, belangrijke, op haar jarenlange kennis van de verzekeringsbranche gebaseerde betogen, die het management op zijpaden voerden. Een paar maanden later was de richting van de oorspronkelijke verandering vergeten en de initiatieven

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 108