luisteren, ontstond er interesse. Iedere vorm van mogelijke concurrentie kreeg die interesse, maar hier was iets bijzonders aan de hand. Niet dat we ons zorgen maakten. Religieuze uit wassen met slechts één godheid werden beoordeeld als hope loos verouderd, totalitair en gevaarlijk. Desondanks had het allemaal wel iets logisch en was de boodschap gemakkelijk en eenduidig over te brengen. Het gevaar bestond altijd dat zo n bezieling snel grond onder de voeten kreeg en in bepaalde ge bieden zelfs ging overheersen. De Joden en hun JHWH waren hiervan een niet zo mooi voorbeeld. Bij de nieuwe boreling waren de gebeurtenissen echter zo ridi cuul dat we geen enkel gevaar zagen en eigenlijk alleen maar plezier hadden in de gebeurtenissen, inclusief de verhalen, de «uruchten en de drogredenen. We weten inmiddels dat we dit beter niet hadden kunnen doen. Toen Simon Petrus omstreeks het jaar 810 onze goddelijke stad Rome uit de gifbeker van het nieuwe geloof liet drinken, hadden we direct moeten ingrijpen. We deden het niet. Nu lijkt dat onbegrijpelijk, toen zag nie mand het gevaar. Ik zal de grote lijnen van het verhaal daarom nog eens vertel len. Luister en oordeel: wat had jij gedaan? "In een onaanzienlijk dorpje in het oostelijke gebied van onze invloedssfeer raakte omstreeks 752 de aanstaande vrouw van een arme ambachtsman zwanger van iemand anders, ook in die tijd een schande. De twee waren al geruime tijd in onder trouw. Er werd gespeculeerd over de ware toedracht: een kort stondige affaire met een toevallige passant, een vulgaire pene tratie onder invloed van overmatig drankgebruik, een geheime en reeds langer durende relatie met iemand van het bevoegd gezag, een Schriftgeleerde wellicht? Zeker was dat de ambachts man niet de echte vader was. Omdat hij er waarschijnlijk toch wel achter zou komen, verzon de overspelige vrouw een ver haal dat de complete door ons gedroomde wereldgeschiedenis op zijn kop zou zetten. Ze was, als afstammeling van een vroege heidense koning, bevrucht door een uitheemse god (niet een van ons!) die in haar de draagmoeder had gezien voor zijn eigen onsterfelijkheid. De ambachtsman geloofde zijn verloof-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 104