weggedoken, de lamp wierp schijnsel op het
laken om ons heen.
En zo zag ik haar lieve lijf in mysterieuze
lampenschijn. We waren dichter bij elkaar en
vrijer, inniger en naakter. Tesamen in
eenzelfde hemd', zei zij.
IS GELUK MODERN?
Als er weinig te bekennen valt over de Zangen van Bilitis in
Franse schoolboeken over poëzie, dan kun je niet hetzelfde zeg
gen ten aanzien van fotografie en film, dankzij David Hamilton
die er ontelbare foto's en een film van maakte.
Frankrijk heeft misschien niet een Keizer der Vijftigers. Het
heeft echter wel een Prins der Dichters gehad in de persoon van
Paul Fort (1872-1960), wiens montere dichtkunst staat voor
levensvreugde en eenvoud. Hij ontpopte zich na zijn 'kroning'
in 1912 als de stuwende kracht van het culturele leven van de
Parijse wijk Montparnasse, waar vele kunstenaars gedurende
een halve eeuw hebben gewerkt en geleefd of gewoon tijdelijk
vertoefd. Guillaume Apollinaire, Ossip Zadkine, Chaïm Soutine,
Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp, Diego Rivera, Django
Reinhardt en Joan Miró, om enkele namen te noemen. Elke
dinsdag organiseerde hij in La Closerie des Lilas een bijeen
komst over literatuur. Zelf schaakte hij ooit met Lenin aan een
van de tafels van dit nog steeds bestaande café.
Van Paul Fort is van een eenvoudig, ietwat gelukzalig hedo
nisme zijn gedicht 'Le bonheur est dans le pré' ('Het geluk zit in
de wei') emblematisch geworden. De dichter-zanger Georges
Brassens heeft enkele van zijn gedichten op muziek gezet en ge
zongen.
Getroffen door munitie van de vijand, heeft Guillaume Apolli
naire (1880-1918) niet heel lang zijn geliefde adoptiestad Parijs
kunnen bezingen. Beroemd blijft zijn Le Pont Mirabeau.
Sous le pont Mirabeau coule la Seine
Et nos amours
Faut-il qu'il m'en souvienne
La joie venait toujours après la peine.