een column kwijt kreeg in betalende tijdschriften of week
bladen. Hij zag schrijven toen al niet meer echt zitten/'
Deze herinneringen bevestigen het autobiografische van Ver
schrikking uit het verleden. Het is wel wrang dat deze postume
publicatie op de lezerssite Hebban.nl door Frank Norbert Rieter,
vertegenwoordiger van een nieuwe generatie lezers en schrij
vers, als vakkundige ontspanningsliteratuur wordt beoordeeld:
"Het is lekker griezelen zonder al te veel diepgang. Het lijkt
bijna bedoeld als genrepastiche, maar uiteindelijk blijkt het
precies wat het pretendeert te zijn: een echte kasteelroman. In
die hoedanigheid overtuigt het zonder meer en zijn alle ele
menten in evenwicht." Het geeft het beeld dat heel het schrij
verschap van Julien heeft gekregen: een vlotte pen waarmee
veel grotere literaire ambities niet konden worden gerealiseerd.
Na 1990 was Julien dus niet geheel van het literaire podium
verdwenen. Het enige concrete dat ik daarvan heb gevonden is
de publicatie onder zijn literaire naam Paul Pandira in het Tien
jaarlijks Tijdschrift van 2004. Redacteur Tony Rombouts schreef
mij daarover:
"Pandira publiceerde er vier gedichten in met als titels: Gedacht
GedichtGedichte Gedachte, Kokkelkorrel en Venusjonker. Het the
ma van het nummer was wat hebben we nog in onze schuif liggen.
Het kan dus zijn dat de gepubliceerde gedichten in 2004 reeds
heel wat vroeger zouden zijn geschreven. Mijn laatste ontmoe
ting met Pandira was op vrijdag 12 november 2004 in galerie
De Zwarte Panter waar het nummer werd voorgesteld. Hij heeft
zijn bijdrage daar zelf voorgelezen, maar toen was hij reeds
ziek. Of er nog andere publicaties na 1991 zijn weet ik niet,
maar ik betwijfel het."
Julien, ik en de rest Volgens sommigen een titel die doet
denken aan Franse films, maar die ik ontleende aan het bekende
kinderprogramma 'Ernst, Bobby en de rest'. Het doet immers
wat kinderlijk aan, dat terughalen van wat al vergeten is, dat
dwaze verzet tegen de vergetelheid. Haast een vorm van de
mentie. Julien C. Raasveld is een drietal decennia zeer nadruk
kelijk als schrijver aanwezig geweest, zij het vooral in de niche
jSp van de fantastische literatuur. Daarna is hij, een spaarzame
publicatie daargelaten, van het literaire toneel verdwenen. Dat