meteen na het vermelden van zijn geboortedatum 'een nog jong auteur' te noemen. Dat overkomt niet iedereen van boven de veertig. Ook is het opvallend dat de bundel een debuut wordt genoemd, waarmee al zijn eerdere publicaties, waar onder Het menselijk monster, zo'n beetje uit de literaire ge schiedschrijving werden geschrapt. Was dat Juliens bedoeling? Vond hij die eerste bundel te wisselvallig, teveel 'sword sor cery? In ieder geval is Ab Ovo veel evenwichtiger; minder op geblazen, volwassenen 'Endlösung 2022' schetst een toekomst van vergaande automatisering en toenemende werkloosheid, waarbij de werklozen als overbodig ook letterlijk buiten de maatschappij worden gezet. 'Het einde van de droom' geeft een poëtische, licht experimentele fantasy ('Dwalen in het groene licht van onze dromen'). In 'Schemertijd' staat een 'reusachtige, gezwollen zon als een kwaadaardig monster aan de helblauwe lucht'. De overvloed is voorbij, de (Europese) mens gereduceerd tot barbaarse groepjes, die de Ouden aanbid den en verlaten supermarkten plunderen. In 'Kinderen van de zon' heeft de mens na de Millenniumvrees voor het jaar 2000 toch de planeten bereikt en staat hij op de drempel van het heelal. Eind goed al goed? Nee, natuurlijk niet. Er duiken ver nietigende aliens op en slechts een klein aantal mensen weet te ontkomen. In 'Ijs-tijd' rukt het ijs van de Noordpool door een nieuwe ijstijd op tot in Vlaanderen. In het titelverhaal 'Ab Ovo' zit er tussen de eieren die de hoofdpersoon bij de supermarkt heeft gekocht een vreemd ei, waaruit al snel een baby komt, een klein meisje, dat in hoog tempo uitgroeit tot een volwassen vrouw die een perfecte minnares blijkt te zijn. En in een even hoog tempo wordt ze ouder en sterft ze. Het laatste verhaal, 'Het huis van de ondraaglijke angst', is een gotisch griezelver haal in de traditie van Edgar Allan Poe. In deze verhalen zitten veel autobiografische elementen, verte kend, opgeblazen, precies wat fantastische literatuur interes sant maakt. Laat ik enkele, vooral aan het schrijven gerelateer de elementen benoemen. In 'Endlösung 2022' heeft de hoofd persoon, een redacteur bij de Verenigde Uitgeverij, al vele jaren literaire ambities. 'Het was eigenlijk te gek, hij verbeterde het werk van anderen, schudde vaak het hoofd om hun stuntelige stijl en taal, maar kreeg zelf nooit de tijd het boek te schrijven dat ongetwijfeld de sensatie van het jaar zou worden. Mis-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 50