de mea culpa hokkebok, de bimbam boezebijter. Ik zoek de mikmak pilopang om klokdong te bedrijven; geen spek voor fietwiet poezebekken. Deze ratjan planplon is echter niet te vinden, slechts hier en daar een waardeloze honnepon. Zodus: pospos bodang en niets meer, niets minder. Albert Hagenaar besprak de bundel voor de Nederlandse Biblio theek Dienst negatief: "Ze dragen evenals het woord achteraf, waarin de auteur o.m. zijn voorkeur voor het overbodige uit spreekt, en de flauwe begeleidende tekst op de achterflap een studentikoos karakter. De gedichten, 48 stuks, in klein letter type op 24 smalle bladzijden gepropt, dateren van 1964 tot nu, zodat het niet zo vreemd is dat er van een centrale thematiek geen sprake is. Inhoudelijk is de poëzie quasi-surrealistisch, met hier en daar originele beeldspraak, de vorm daarentegen is (inconsequent ten aanzien van de door de dichter zelf omschreven doelen) zonder meer traditioneel. Technieken (bij de echte surrealisten zo belangrijk) ontbreken." Ook het leven van Julien was volop in beweging, door de dood van zijn zoon, maar ook door een scheiding en een nieuw huwelijk; en hij deed hard zijn best om met schrijven zijn brood te verdienen, desnoods met Vieze troep' en 'braaknei gingen' bedwingend. DRUKWERK 4 en 5 verschenen nooit. In januari 1987 hadden we nog even contact naar aanleiding van zijn verhalenbundel Ab Ovo, die dat jaar verscheen bij Nioba Uitgevers, een literaire uitgeverij van jonge honden die zich verzette tegen de gevestigde orde. Opvallend is dat Julien op de achterflap van Ab Ovo zo'n beetje wordt toegeëigend, door hem

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2016 | | pagina 49