saties iets afwijkends oplevert. Een kleine verschuiving in de beleving of interpretatie. Dit brengt me bij mijn stelling dat je hetzelfde boek nooit op dezelfde manier een derde, een tiende of een vijftigste keer kunt lezen. Behalve naar een vorm van herinterpretatie ga ik op den duur op jacht naar de afzonder lijke zinnen. Na het boek eindeloos herlezen te hebben, pro beer ik regels op te sporen die me nog verrassen, alsof ik ze voor het eerst onder ogen krijg. Als ik ten slotte Een zomer in de provincie voor de vijftigste keer gelezen heb, blijf ik verbijsterd achter na mijn leesroes. Hoe is het mogelijk dat een auteur zo'n volmaakte, natuurlijke novelle kon schrijven? Alle grote levenskwesties behandelen en niet één keer vervallen in plecht statigheid of artistieke arrogantie - J.L. Carr, Meester van het Woord. In zekere zin leidt mijn maniakale vorm van herlezen tot een ontbindingsproces. Als ik maar lang genoeg doorga, moet er redelijkerwijs ooit een periode aanbreken waarin herlezen on mogelijk wordt. Niet in technisch opzicht, maar inhoudelijk gezien, omdat geen enkele zin of geen enkel woord me nog verrassen kan. Met deze conclusie ondergraaf ik mijn eerdere stelling over lezen en herlezen. Toch weet ik uit de praktijk dat mijn gevolgtrekking niet letterlijk einde verhaal betekent. Ik moet als herlezer geduldig zijn. Na maanden zal het wonder zich opnieuw voltrekken. De roman (novelle) verrijst weer uit de as die ik als lezer heb achtergelaten. Want dat is nu eenmaal de kracht van een meesterwerk: het is niet kapot te lezen. Natuurlijk zijn er maar weinig boeken die ik op de besproken manier te lijf ga. Behalve Een zomer in de provincie noem ik de novellen van Nescio, Andermans huis van Silvio d'Arzo en Liefde en gymnastiek van Edmondo de Amicis. Herlezen als ultieme vorm van verslaving. Ik ben blij dat ik er eindelijk mee naar buiten ben gekomen. Het is niet goed om een afwijking levenslang verborgen te houden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2015 | | pagina 7