SCRIPT "Je bent blind," zei Jaap. "Niets van de wereld om je heen is zichtbaar. Alleen aan je reactie wil ik zien, dat je niets ziet. Sta op, loop rond in de zaal. Neem de tijd. Speel geen blinde, word g er een!" Hij nam een slok van zijn koffie. "Nee, nee heb je wel eens een blinde gezien die zijn ogen stijf dichtknijpt? Houd je ogen open. Loop rond maar zie niets. Stoot zachtjes tegen die stoel daar. Zie de stoel niet, voel hem pas als je hem raakt. Als je hem voelt, dan pas is hij er." Jaap Geelvink spreidde zijn armen naar de lege gymzaal uit. Even over achten ging de bel. Het was een hard doordringend geluid. De bel was zo'n beetje het enige nog goed functio nerende onderdeel van dit oude gebouw; de school was gere noveerd maar aan de gymzaal was sinds de jaren dertig geen cent meer uitgegeven. "Ik kom voor de auditie," zei ze en hield de brief omhoog. "Selma Hoogeboom?" "Ja," zei ze. "John Goldfeather," zei hij en gaf haar een hand. Hij keek langs haar, naar het lege schoolplein in het beginnen de avondlicht. Hij deed de deur iets verder open zodat het meisje langs zijn uitgestrekte arm naar binnen kon. Ze rook naar natte cavia's en had grote, kleverige ogen. Het was warm in de gymzaal en haar wangen kleurden direct vlekkerig rood. Hij had een examentafeltje klaargezet met drie stoelen. "Doe je jas uit, koffie?" zei hij joviaal. Het ribjasje dat hij aan had kwam uit de kringloopwinkel. De zilveren vulpen, die uit Mg. het zakje op zijn borst stak, had sinds de dag van zijn aanstel- 25 ling als conciërge in het bakje gevonden voorwerpen gelegen. "Ellen, mijn regieassistente, is laat," zei hij. Hij wees veront-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2015 | | pagina 30