BALLUSTRADA OPTIMA FORMA Levity - dat klinkt als een nieuw merk damesverband. Dus noem ik zijn volledige naam: Levity Peters, dichter, criti cus, beeldend kunstenaar, fotograaf, grafoloog, maar vooral meanderende matennaaier. Ik zal het uitleggen. De man heeft in 2014 voor de poëziesite Meander een recensie op mijn laatste poëziebundel Poldergeest (heteroniem: André van der Veeke) geschreven. Niet zomaar een kritiek, maar een vernietigende. Overigens zonder samen hangende analyse, laat staan een spoortje inlevend vermogen. De openingszin van het titelgedicht noemt hij een cliché van jewelste: Zonsondergang in mijn hartkamers. Zo'n regel kan niet, volgens de Rotterdamse alleskunner, want een zonsondergang in dit verband vernoemen is altijd een dooddoener. Het feit dat ik het cliché onschadelijk maak, ontgaat hem. Verbijsterend! Na deze openingszet volgen nog talloze geringschattende op merkingen. Op zijn zolder zouden aanzienlijk betere teksten liggen, geeft hij aan, dan sommige uit mijn bundel. Tegelijkertijd mijdt hij echter ieder contact met de dragende gedichten uit Poldergeest. Ik moet hierbij opmerken dat ik een bundel graag vergelijk met een landschap. Je komt er opvallende eiken, beuken en knot wilgen tegen, maar er is ook plaats voor het struweel: struiken, takken, desnoods graspollen. Met andere woorden: dragende gedichten naast kleine, ogenschijnlijk overbodige teksten. Maar goed, laat ik aannemen dat de balken van Peters' zolder doorbuigen onder het gewicht van nooit gepubliceerde pracht- gedichten, dan nog schrijf je als criticus niet zo naar je voor ingenomenheid toe.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2015 | | pagina 6