Om ons als toehoorders, lezers, vooral niet te laten denken dat
lezen van literatuur niet goed zou zijn, haalt Huff allerlei on
duidelijke, pseudo-wetenschappelijke onderzoeken aan:
Maja Djikic, een andere onderzoeker uit Canada, dat mensen
die korte verhalen lezen makkelijker wanorde en onzekerheden
verdragen, een houding die het mogelijk maakt zowel vooruit
strevender als creatiever te denken." Hiermee maakt hij zich
ronduit bespottelijk. Afgezien dat hij de lezing aanvangt met
het belang van het lezen van romans door jongeren en hij hier
op de proppen komt met onderzoek naar effect bij het lezen
van korte verhalen bij volwassenen, kan toch niemand de ogen
droog houden bij zo'n stelling: een andere onderzoeker uit
Zuidhoven, dat mensen die in een Rolls Royce rijden makkelij
ker wanorde en onzekerheden verdragen, een houding (nooit
geweten dat dit een houding kon zijn) die het mogelijk maakt
zowel vooruitstrevender als creatiever te denken." Om Maja
Djikic en haar collega's niet al te snel in het rijtje Stapel en Das
weg te zetten, is het goed om eens te lezen wat dit onderzoek
nu werkelijk inhoudt.
Djikic en haar collega's hielden een experiment met honderd
studenten van de Universiteit van Toronto. Na aankomst op
het laboratorium en het verstrekken van enige persoonlijke
informatie moesten de studenten ofwel een kort verhaal lezen
ofwel een essay. Er waren acht korte verhalen en acht essays ge
selecteerd. De fictieve verhalen waren van de hand van auteurs
zoals Wallace Stegner, Jean Stafford en Paul Bowles; de essays
waren geschreven door schrijvers als George Bernard Shaw
en Stephen Jay Gould. Na het lezen moest elke deelnemer een
enquête invullen die hun emotionele behoefte aan zekerheid
en stabiliteit mat. De enquête bevatte uitspraken als 'Ik hou
niet van situaties die onzeker zijn' en 'Ik heb een hekel aan
vragen die beantwoord kunnen worden op veel verschillende
manieren'. De student moest dan aangeven het eens of oneens
met de uitspraak te zijn. Volgens de onderzoekers hadden
degenen die een kort verhaal gelezen hadden significant lagere
scores op die test dan degenen die een essay lazen. Hieruit con
cludeerden Djikic co dat deze studenten minder behoefte
aan orde hadden en minder moeite met ambiguïteit. Ze hebben
hierbij ook een aantal ideeën over hoe dit komt. De onderzoe
kers waren wel zo eerlijk om erbij aan te geven dat ze geen idee