Om ons als toehoorders, lezers, vooral niet te laten denken dat lezen van literatuur niet goed zou zijn, haalt Huff allerlei on duidelijke, pseudo-wetenschappelijke onderzoeken aan: Maja Djikic, een andere onderzoeker uit Canada, dat mensen die korte verhalen lezen makkelijker wanorde en onzekerheden verdragen, een houding die het mogelijk maakt zowel vooruit strevender als creatiever te denken." Hiermee maakt hij zich ronduit bespottelijk. Afgezien dat hij de lezing aanvangt met het belang van het lezen van romans door jongeren en hij hier op de proppen komt met onderzoek naar effect bij het lezen van korte verhalen bij volwassenen, kan toch niemand de ogen droog houden bij zo'n stelling: een andere onderzoeker uit Zuidhoven, dat mensen die in een Rolls Royce rijden makkelij ker wanorde en onzekerheden verdragen, een houding (nooit geweten dat dit een houding kon zijn) die het mogelijk maakt zowel vooruitstrevender als creatiever te denken." Om Maja Djikic en haar collega's niet al te snel in het rijtje Stapel en Das weg te zetten, is het goed om eens te lezen wat dit onderzoek nu werkelijk inhoudt. Djikic en haar collega's hielden een experiment met honderd studenten van de Universiteit van Toronto. Na aankomst op het laboratorium en het verstrekken van enige persoonlijke informatie moesten de studenten ofwel een kort verhaal lezen ofwel een essay. Er waren acht korte verhalen en acht essays ge selecteerd. De fictieve verhalen waren van de hand van auteurs zoals Wallace Stegner, Jean Stafford en Paul Bowles; de essays waren geschreven door schrijvers als George Bernard Shaw en Stephen Jay Gould. Na het lezen moest elke deelnemer een enquête invullen die hun emotionele behoefte aan zekerheid en stabiliteit mat. De enquête bevatte uitspraken als 'Ik hou niet van situaties die onzeker zijn' en 'Ik heb een hekel aan vragen die beantwoord kunnen worden op veel verschillende manieren'. De student moest dan aangeven het eens of oneens met de uitspraak te zijn. Volgens de onderzoekers hadden degenen die een kort verhaal gelezen hadden significant lagere scores op die test dan degenen die een essay lazen. Hieruit con cludeerden Djikic co dat deze studenten minder behoefte aan orde hadden en minder moeite met ambiguïteit. Ze hebben hierbij ook een aantal ideeën over hoe dit komt. De onderzoe kers waren wel zo eerlijk om erbij aan te geven dat ze geen idee

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2015 | | pagina 60