het Oosten de sekten veelal tevreden naast elkaar voortbeston- den en driftig uit eikaars ideologische, rituele en artistieke schat kist leenden - hoewel politieke en economische belangen ook hier uiteraard voor het nodige bloedvergieten hebben gezorgd. Onder de goden en kosmische entiteiten van het taoïsme tellen we allerlei vergoddelijkte volkshelden, heersers, veldheren en wijze mannen. Eén van hen kruiste onze eigen koloniale ge schiedenis: Zheng Chenggong, door de Nederlanders Coxinga of Koxinga genoemd. Hij was de leider van de Ming-partij ten tijde van de verovering van China door de Mantsjoes en week uit naar het door de Nederlanders bezette Formosa (Taiwan) - maar wel met een enorm leger. Het door 25.000 Chinezen om singelde fort Zeelandia gaf zich in 1662 na negen maanden over. De bezetting mocht ongehinderd en met vliegend vaan del vertrekken van de eervolle Coxinga, door de Hollandse gezagsdragers ooit wegens zijn glanzende Chinese staart met schromelijke onderschatting bestempeld als een 'verwijfde piraat'. In de taoïstische volksreligie bereikte deze militair daar entegen de status van god. Veel van deze goden waren trouwens geleend van het boed dhisme en (via deze religie) van het hindoeïsme. Lao Zi, de anarchistische, goddeloze wijsgeer, werd de hoofdgod van deze grandioze spektakelreligie. Met o.m. de Mythische Keizers bevinden de Acht Onsterfelijken zich in de meest bekende en algemene regionen van het oeverloze pantheon en de taoïs tische folklore. Hun achtergrond en iconografie demonstreert de pragmatische openheid en imaginatieve rijkdom van het taoïsme. Tussen hen bevindt zich de achterstevoren op een ezel zittende patroon der oude mannen, voorzien van de perzik der onsterfelijkheid; de kreupele, van een ijzeren been en een kalebas met wonderkuiden voorziene patroon van de zieken; een hermafroditische straatmuzikant die de patroon is der bloemisten (Lan Caihe of Lan Ts'ai-hwo) en de enige vrouw: He Xiangu of Ho Sjen-Koe, vaak afgebeeld met een enorme tover- lotus. Zij speelt fluit of geniet van wijn. Genieten van wijn, natuurlijk, dat is belangrijk in het leven. Wij willen niet lijden en bovenal willen we niet sterven, daar-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2014 | | pagina 25