De Hal van de Acht Onsterfelijken, overbekende figuren uit de labyrintische taoïstische mythologie, ligt wat verder naar ach teren aan de westelijke as van de tempel. Er staat geen brander voor de hal, binnen wordt wel wierook gebrand in kleinere komforen, die nu niet in gebruik zijn. Het ruikt hier naar oude wierook, en de drukte is er veel minder dan in de voorste regionen van de tempel, waar velen - opvallend veel jongeren - hun grootste hoeveelheid celestieel kruit al verstoken. Ergens verderop is een nog verbijsterender ruimte, waar langs de ran den zestig beelden van taoïstische sterrengoden staan opge steld, die elk bepaalde geboortejaren bewaken. Voor elk kleurig idool staat een kistje waarin je geld kunt stoppen. Regelmatig klinkt het rinkelen van vallende munten. Do ut des - de Romeinen en hun opvolgers de Roomsen wisten het ook: voor wat hoort wat. Monniken in verschillende uitmonstering lopen rond; behalve het lange opgestoken haar, de veelal pluizige baardjes en de beenwindsels zie ik witte, blauwe en zwarte kledingvarianten. Sommigen pakken de neergelegde bundels wierookstokken van de altaren met felgekleurde goden en kieperen ze in de wierookbrander vóór de hal; anderen slaan zacht op een gong als je een hal binnentreedt, zodat de hier residerende godheid verneemt dat er volk is. Een kies en verstandig gebruik. Weer anderen maken buiten een praatje of schreeuwen in hun mo biele telefoon. Zo gemoedelijk, eclectisch en kermisachtig moet religie wel zijn, wil zij haar diepste functie als 'opium voor het volk' kun nen vervullen. Het taoïsme is bij ons vooral bekend door de de leer van Lao Tze of Lao Zi, maar in zijn thuisland ging deze vrije geest uit de zesde of, volgens sommigen, vierde eeuw voor Christus al van meet aan verscholen in een jungle van gebruiken, 'bijgeloof' (die term acht ik in een religieuze context verfoeilijk), feeste lijke rituelen, folkloristische en magische praktijken, verplette rend veelgodendom en gepersonifieerde kosmische krachten. Evenals het boeddhisme heeft ook het taoïsme talrijke scholen of sekten voortgebracht. Verschil met de structurele onverdraag zaamheid van de joods-christelijk-islamitische traditie is, dat in

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2014 | | pagina 24