TAAL VER TAAL Lucien Suel en Jesse Glass O* O De keuze van Ko de Jonge in 1997 voor de afbeelding op de co ver van Ballustrada jaargang 11 nummer 1 ging gepaard met een toelichting. Toen werd de doelstelling van het project ART IS A DOG van Peter Bastiaanssen beschreven als het creëren van een groot platform waarop alle culturele instellingen over de hele wereld met elkaar verbonden worden. Nu, zeventien jaar later, zijn de abonnees en vaste lezers bekend met de band C tussen Ballustrada en mailart. Mede dankzij de verbondenheid met mailart is Ballustrada wereldwijd present in collecties en archieven. Scheurend op de snelweg die internet heet en tege lijkertijd ongevoelig voor flessenpost zal hier en daar een volks vertegenwoordiger dat netwerk hebben gemist, maar onderto on sen kruisten de wegen van Taal Ver Taal voor deze aflevering O elkaar al op het eerste Poli Poetry festival in Maastricht. Dat festival omvat en vermengt de disciplines toneel, performance en geluidskunst en werd in 2001 georganiseerd door Rod O» Summers, die onder anderen Enzo Minarelli, Jaap Blonk en Dimitry Bulatov naar Maastricht haalde. In de eigen taal leest het internationale gezelschap uit eigen werk, zo ook de dichters Jesse Glass en Lucien Suel. Met in gedachten de hond van Bastiaanssen brengen we die dichters hier weer bij elkaar. Werk van Lucien Suel (1948) werd in deze rubriek al eerder onder de aandacht gebracht. Met genoegen vertaalde ik het hier gepresenteerde verhaal. Het is een voorbeeld van hoe Lucien gewone dingen in zijn omgeving bijzonder maakt. Het herinnert aan de gedichten in Visions d'un jardin ordinaire. Jesse Glass (1954) begon rond 1972 met het schrijven van experimentele poëzie. Correspondentie stond en staat hoog in het vaandel van de schrijver/historicus die zich specialiseerde in volkskunst. De veelzijdige kunstenaar verwierf enige faam V©

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2014 | | pagina 18