te vinden is van de actuele expositie 'Akademie'. En een kassa. Bij dit deel van de tentoonstelling is het dringen. Want na de kassa mag de nieuwe eigenaar de kaarten door K.S. laten signe ren en bestempelen. Ik zoek twee kaarten uit om te verzenden. Een kopie van het werk van Kees Francke en een kopie van Robert Rehfeldt. Het te betalen bedrag verschijnt in rode cijfers op de kassadisplay: 2.00. En ik weet: dat geld verdwijnt in de zak van de man met de rode bretels onder het grijze kostuum. Hij maakt nu deel uit van de wereld die hij via zijn werk zo be kritiseerde. Als ik hem met mijn aanschaf passeer ziet hij dat hij niets hoeft te signeren En of ik de door mij toegezonden bijdrage ook heb terug ge vonden? Ja, twee kaartjes. Vernield door vier afgrijselijke nietjes. Ik had er vijf ingestuurd. Drie zullen mogelijk door PostNL naar onbestemde plaatsen zijn getransporteerd. Bijna meer regel dan uitzondering. En de twee hier op verschillende plaatsen verstopte exemplaren tonen enkel de adreszijde Mijn idee/collage/stempel aan de andere zijde blijft voor ieder verborgen! Er is hier meer verborgen. Het archief van Guillermo Deisier staat in een aparte zaal opgesteld. Enkel stapels dozen. Iedere stapel vertegenwoordigt een land. Iedere doos is zorgvuldig voorzien van een naamplaatje. Met de naam van de kunstenaar waarmee Deisier contact had en werk uitwisselde. Honderden dozen. In die zaal staan, dat zien en een voorstelling maken van wat er zoal in de dozen zit is een prachtige ervaring. Als ik de doos met mijn naam zie heb ik na al die jaren nog slechts een ver moeden. Dit archief is het hoogtepunt van de expositie. AKADEMIE DER KÜNSTE KI.AUS STAECK PARISERPLATZ 4 10117 BERLIN DEUTSCHLAND

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2013 | | pagina 73