BULL RUN CQ Vaak heb ik gepiekerd over de schijnbaar voorspellende gave qj van veel schrijvers en andere kunstenaars. Salvador Dali schreef over zijn Weke constructie met gekookte bonen: voorgevoel van de Burgeroorlog uit 1936: "Uit alle delen van het gemartelde Span- 2 ie steeg de geur op van wierook, misgewaden, verbrand papen- vet en gevierendeeld spiritueel vlees, die zich mengde met de geur van haar dat droop van het zweet van het overspel met dat andere vlees, wellustig en krampachtig gevierendeeld, van k het gepeupel, dat onderling en met de dood hoereerde." Voor- spellen in de onvoltooid verleden tijd, de enige methode die zekerheid biedt. Tot aan haar goedkope, geile jarretels dient de Voorspelling in de modder van de Geschiedenis te staan. De Spaanse Burgeroorlog waarop Dali doelde was begonnen in de zomer van 1936; en ik - wars van ook de minste wetenschap pelijke research bij dit onderwerp - ben vernacheld als het ge noemde, voorspellende schilderij niet veiligheidshalve na het uitbreken van die oorlog werd voltooid of tenminste gedoopt. Toen de Burgeroorlog was uitgebroken hadden Dali en zijn Gala Port Lligat verlaten om te reizen, en om in New York - Dali althans - in de kerk publiekelijk te kunnen bidden voor Franco, de fascistische Caudillo die de macht in het vaderland had gegrepen. Geen wonder, besefte ik na dit weer gelezen te hebben, dat ik de pittoreske Tunesische leider Khadaffi in cor respondentie ooit tot de 'Dali onder de dictators' heb bestem peld. Het magnifiek vertoon uit principe, extra glanzend door de mest der knekels. In het korte verhaal Strauss' verdwijnpunt, in 1990 geschreven na een vakantie in Opatija (Kroatië), verbeeldde ik het komen- de uiteenvallen van Tito's multi-etnische Joegoslavië met de 00 verschijning van een onverklaarbare scheur in het plaveisel van de boulevard van Opatija. t/i

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2013 | | pagina 83