BULL RUN
CQ
Vaak heb ik gepiekerd over de schijnbaar voorspellende gave
qj van veel schrijvers en andere kunstenaars. Salvador Dali schreef
over zijn Weke constructie met gekookte bonen: voorgevoel van de
Burgeroorlog uit 1936: "Uit alle delen van het gemartelde Span-
2 ie steeg de geur op van wierook, misgewaden, verbrand papen-
vet en gevierendeeld spiritueel vlees, die zich mengde met de
geur van haar dat droop van het zweet van het overspel met
dat andere vlees, wellustig en krampachtig gevierendeeld, van
k het gepeupel, dat onderling en met de dood hoereerde." Voor-
spellen in de onvoltooid verleden tijd, de enige methode die
zekerheid biedt. Tot aan haar goedkope, geile jarretels dient de
Voorspelling in de modder van de Geschiedenis te staan. De
Spaanse Burgeroorlog waarop Dali doelde was begonnen in de
zomer van 1936; en ik - wars van ook de minste wetenschap
pelijke research bij dit onderwerp - ben vernacheld als het ge
noemde, voorspellende schilderij niet veiligheidshalve na het
uitbreken van die oorlog werd voltooid of tenminste gedoopt.
Toen de Burgeroorlog was uitgebroken hadden Dali en zijn
Gala Port Lligat verlaten om te reizen, en om in New York -
Dali althans - in de kerk publiekelijk te kunnen bidden voor
Franco, de fascistische Caudillo die de macht in het vaderland
had gegrepen. Geen wonder, besefte ik na dit weer gelezen te
hebben, dat ik de pittoreske Tunesische leider Khadaffi in cor
respondentie ooit tot de 'Dali onder de dictators' heb bestem
peld. Het magnifiek vertoon uit principe, extra glanzend door
de mest der knekels.
In het korte verhaal Strauss' verdwijnpunt, in 1990 geschreven
na een vakantie in Opatija (Kroatië), verbeeldde ik het komen-
de uiteenvallen van Tito's multi-etnische Joegoslavië met de
00 verschijning van een onverklaarbare scheur in het plaveisel van
de boulevard van Opatija.
t/i